IV Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich

 
KONCERT INAUGURACYJNY
 
10 lutego 2017 (piątek), godz. 19.00


Filharmonia uczestniczy w programie „Filharmonia ostrożnie wciaga!!!”, organizowanym  przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

 


KONCERT INAUGURACYJNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego Lutnia Lubelska
Chór Kameralny „Gloria” Lwowskiej Filharmonii Obwodowej
Galicyjski Akademicki Chór Kameralny
Volodymyr Sywokhip – przygotowanie chóru
Elżbieta Krzemińska – przygotowanie chóru
Dorota Wójcik – sopran
Urszula Kryger – alt
Lukas Geniušas – fortepian
Wojciech Rodek – dyrygent

Program:

J. Wieniawski - Semiramis op. 52 na chór i orkiestrę prawykonanie
S. Prokofiew – III Koncert fortepianowy C-dur op. 26
G. Mahler – II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie

Tegoroczny, Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich rozpoczniemy w wielkim rozmachem, na scenie wystąpią połączone siły – orkiestra i chóry pod dyrekcją Wojciecha Rodka, Lukas Geniusas oraz dwie znakomite śpiewaczki Dorota Wójcik i Urszula Kryger. Część symfoniczną otworzy nieznana szerszej publicznośći kantata Semiramis młodszego z braci Wieniawsikch, zamknie zaś II Symfonia Gustava Mahlera.
Lukas Geniusas należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnego świata pianistycznego. Pierwsze międzynarodowe sukcesy osiągnął jako czternastolatek, kiedy to otrzymał II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina dla Młodzieży w Moskwie. Kolejne triumfy to II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Szkocji (2007), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Musica della Val Tidone” w Pianello (2009), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Giny Bachauer w Salt Lake City (2010), I Nagroda German Piano Award we Frankfurcie nad Menem (2012) oraz Srebrny Medal 15 Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Polskim melomanom pianista zapadł w pamięć sześć lat temu, gdy został laureatem II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. W Lublinie Lukas Geniusas wykona III Koncert fortepianowy C-dur Sergiusza Prokofiewa. 
II Symonia c-moll Gustava Mahlera. Zmartwychwstanie to dzieło niezwykłe, majestatyczne i wzniosłe, wypełnione ekstremalnymi emocjami.  Muzyka z jednej strony nasycona symboliką śmierci i chorałowych współbrzmień, z drugiej zaś niosąca nadzieję życia wiecznego. Stoimy nad grobem osoby, którą bardzo kochaliśmy… pisał w komentarzu programowym kompozytor. I teraz, w tym trudnym momencie, zadajemy sobie pytania. Co dalej? Czym jest życie, i czym śmierć? Dlaczego żyjemy? Dlaczego cierpimy? Czy to tylko przerażający żart? Będzie ciąg dalszy? Czy nastąpi życie wieczne?

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line
 
 
 
 
13 lutego 2017 (poniedziałek), godz. 09.00
Następcy Fryderyka Chopina, koncert w rocznicę urodzin kompozytora
Małgorzata Rodek – sopran
Stefan Łabanowski – fortepian
Andrzej Gładysz – słowo o muzyce
Elżbieta Błotnicka-Mazur – wykład z historii sztuki Lublin w czasach Wieniawskich
Program:
A. Stolpe – Andante As-dur
A. Stolpe – Allegretto non troppo As-dur nr 2
J. Zarębski - Andante con moto z cyklu „Róże i ciernie” op. 13
J. Wieniawski – Souvenir de Lublin
J. Wieniawski – Romance variée op. 12
F. Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Pieśni I.J. Paderewskiego, St. Moniuszki, F. Chopina
 
Bilety w cenie: 15 zł  
Telefoniczna rezerwacja miejsc: 571-435-406 
e-mail: rez-edu@filharmonialubelska.pl

13 lutego 2017 (poniedziałek), godz. 11.00
 
Następcy Fryderyka Chopina, koncert w rocznicę urodzin kompozytora
Małgorzata Rodek – sopran
Stefan Łabanowski – fortepian
Andrzej Gładysz – słowo o muzyce
Elżbieta Błotnicka-Mazur – wykład z historii sztuki Lublin w czasach Wieniawskich
Program:
A. Stolpe – Andante As-dur
A. Stolpe – Allegretto non troppo As-dur nr 2
J. Zarębski - Andante con moto z cyklu „Róże i ciernie” op. 13
J. Wieniawski – Souvenir de Lublin
J. Wieniawski – Romance variée op. 12
F. Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Pieśni I.J. Paderewskiego, St. Moniuszki, F. Chopina
 
 
Bilety w cenie: 15 zł  
Telefoniczna rezerwacja miejsc: 571-435-406 
e-mail: rez-edu@filharmonialubelska.pl

 

17 lutego 2017 (piątek), godz. 19.00

IV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH/ Karnet

Filharmonia uczestniczy w programie „Filharmonia ostrożnie wciaga!!!”, organizowanym  przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
 

KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Jakub Haufa – skrzypce, dyrygent

Program:

K. Penderecki – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową

F. Mendelssohn – Koncert d-moll na skrzypce i smyczki MWV O 3

P. Czajkowski – Serenada C-dur op. 48

Jakub Haufa ukończył z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną u prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Potem studiował u Charlesa Tregera, Manfreda Scherzera, Mariny Jaszwili, Krzysztofa Węgrzyna, Wandy Wiłkomirskiej, Toru Yasunagi, Alessandra Cappone i Vadima Repina. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych. Jako solista współpracował ze znakomitymi artystami (również Krzysztofem Pendereckim) występując w wielu prestiżowych salach koncertowych. Od 2003 roku jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą koncertuję na całym świecie. Tym razem artysta wystąpi się roli dyrygenta i solisty, prezentując dzieła w Lublinie grane rzadko, a bez wątpienia warte wysłuchania.

Trzy utwory w dawnym stylu to przykład filmowej twórczości Krzysztofa Pendereckiego.  Dwa wchodzące w ich skład Menuety stanowią ilustrację muzyczną Rękopisu znalezionego w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa, natomiast Aria pojawiła się w dokumentalnej Passacaglii na Kaplicę Zygmuntowską. Dostosowując muzykę do tematyki filmu kompozytor zastosował tu archaiczne środki w stylu muzyki barokowej i klasycznej.

Koncert skrzypcowy d-moll Felix Mendelssohn-Bartholdy dedykował ukochanemu nauczycielowi Edouardo Rietzowi. W tym czasie trzynastoletni kompozytor fascynował się muzyką klasycyzmu, i to właśnie elementy stylu Haydna w Koncercie słychać szczególnie. Przez niemal sto lat rękopis dzieła pozostawał w zbiorach londyńskich i dopiero w latach 50-tych XX wieku Yehudi Menuhin opublikował go według własnej edycji w wydawnictwie Petersa.

Kończąca wieczór Serenada C-dur op. 48 pochodzi z 1880 roku. Rok później wykonano ją w Petersburgu. Wzorem i inspiracją był w niej dla Piotra Czajkowskiego Mozart. O jej pierwszej części w jednym z listów Rosjanin pisał Jest to umyślne naśladowanie jego maniery, i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru.

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line
 
 
 
 
 
10 marca 2017 (piątek), godz. 19.00

IV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH

KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Jan Mazur - skrzypce
Wojciech Rodek– dyrygent
Program:
St. Moniuszko – uwertura koncertowa Bajka
F. Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 
A. Bruckner – II Symfonia c-moll WAB 102

Finał Festiwalu otworzy jedyne zachowane dzieło symfoniczne Moniuszki – uwertura fantastyczna Bajka. Powstała w roku 1848 w Wilnie. Tam też została wykonana (bez powodzenia).  Powtórzono ją w Petersburgu, i tym razem odbiór był skrajnie różny. Bajka promieniuje melodyjnością i ciepłymi uczuciami. To jakby zimowa opowieść, i kiedy orkiestra w pianissimo rozpoczyna tok jej narracji, zdaje się, że słyszymy znane nam słowa: dawno, dawno temu...
Jeszcze przed przerwą zabrzmi Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna w znakomitej odsłonie skrzypka Jana Mazura, polskiego reprezentanta XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Lublinianin jest absolwentem I i II stopnia studiów magisterskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Obecnie pełni funkcję koncertmistrza Opery Wrocławskiej.
Podsumowaniem wieczoru będzie otwierająca listę dojrzałych dzieł Antona Brucknera Symfonia nr 2 c-moll. Austriak nie pasował do żadnego nurtu XIX wieku, nie ma też w późnym romantyzmie twórcy, który wzbudzałby tyle kontrowersji. Introwertyk, dziwak, samotnik, wątpiący w swe kompozytorskie umiejętności był zaprzeczeniiem ówczesnej wizji artysty. Zakorzeniony w swej wierze, objawił się jako najwybitniejszy kompozytor katolicki, niezwykle ceniony improwizator i organista. Do 40 roku życia Bruckner pisał wyłącznie muzykę kościelną.
Podobnie jak pozostałe, II symfonię poprawiał Bruckner wielokrotnie. Po otrzymaniu pierwszej wersji partytury Filharmonicy Wiedeńscy odmówili jej prezentacji uznając za „niewykonalną”. Kompozytor dokonał wówczas zmian w zakresie instrumentacji i rok później, poprowadził w Wiedniu. Nie była to jednak ostateczna wersja dzieła. Ulegając dalszym krytycznym głosom redagował ją kilkakrotnie. Pierwotna wersja partytury ukazała się dopiero w roku 1938, czterdzieści dwa lata po śmierci kompozytora.

KONCERT INAUGURACYJNY
 
10 lutego 2017 (piątek), godz. 19.00


Filharmonia uczestniczy w programie „Filharmonia ostrożnie wciaga!!!”, organizowanym  przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

 


KONCERT INAUGURACYJNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego Lutnia Lubelska
Chór Kameralny „Gloria” Lwowskiej Filharmonii Obwodowej

Galicyjski Akademicki Chór Kameralny
Volodymyr Sywokhip – przygotowanie chóru

Elżbieta Krzemińska – przygotowanie chóru
Dorota Wójcik – sopran
Urszula Kryger – alt
Lukas Geniušas – fortepian
Wojciech Rodek – dyrygent

Program:

J. Wieniawski - Semiramis op. 52 na chór i orkiestrę prawykonanie
S. Prokofiew – III Koncert fortepianowy C-dur op. 26
G. Mahler – II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie

Tegoroczny, Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich rozpoczniemy w wielkim rozmachem, na scenie wystąpią połączone siły – orkiestra i chóry pod dyrekcją Wojciecha Rodka, Lukas Geniusas oraz dwie znakomite śpiewaczki Dorota Wójcik i Urszula Kryger. Część symfoniczną otworzy nieznana szerszej publicznośći kantata Semiramis młodszego z braci Wieniawsikch, zamknie zaś II Symfonia Gustava Mahlera.
Lukas Geniusas należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnego świata pianistycznego. Pierwsze międzynarodowe sukcesy osiągnął jako czternastolatek, kiedy to otrzymał II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina dla Młodzieży w Moskwie. Kolejne triumfy to II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Szkocji (2007), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Musica della Val Tidone” w Pianello (2009), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Giny Bachauer w Salt Lake City (2010), I Nagroda German Piano Award we Frankfurcie nad Menem (2012) oraz Srebrny Medal 15 Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Polskim melomanom pianista zapadł w pamięć sześć lat temu, gdy został laureatem II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. W Lublinie Lukas Geniusas wykona III Koncert fortepianowy C-dur Sergiusza Prokofiewa. 
II Symonia c-moll Gustava Mahlera. Zmartwychwstanie to dzieło niezwykłe, majestatyczne i wzniosłe, wypełnione ekstremalnymi emocjami.  Muzyka z jednej strony nasycona symboliką śmierci i chorałowych współbrzmień, z drugiej zaś niosąca nadzieję życia wiecznego. Stoimy nad grobem osoby, którą bardzo kochaliśmy… pisał w komentarzu programowym kompozytor. I teraz, w tym trudnym momencie, zadajemy sobie pytania. Co dalej? Czym jest życie, i czym śmierć? Dlaczego żyjemy? Dlaczego cierpimy? Czy to tylko przerażający żart? Będzie ciąg dalszy? Czy nastąpi życie wieczne?

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line
 
 
 
 
13 lutego 2017 (poniedziałek), godz. 09.00
Następcy Fryderyka Chopina, koncert w rocznicę urodzin kompozytora
Małgorzata Rodek – sopran
Stefan Łabanowski – fortepian
Andrzej Gładysz – słowo o muzyce
Elżbieta Błotnicka-Mazur – wykład z historii sztuki Lublin w czasach Wieniawskich
Program:
A. Stolpe – Andante As-dur
A. Stolpe – Allegretto non troppo As-dur nr 2
J. Zarębski - Andante con moto z cyklu „Róże i ciernie” op. 13
J. Wieniawski – Souvenir de Lublin
J. Wieniawski – Romance variée op. 12
F. Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Pieśni I.J. Paderewskiego, St. Moniuszki, F. Chopina
 
Bilety w cenie: 15 zł  
Telefoniczna rezerwacja miejsc: 571-435-406 
e-mail: rez-edu@filharmonialubelska.pl
 

13 lutego 2017 (poniedziałek), godz. 11.00
 
Następcy Fryderyka Chopina, koncert w rocznicę urodzin kompozytora 
Małgorzata Rodek – sopran
Stefan Łabanowski – fortepian
Andrzej Gładysz – słowo o muzyce
Elżbieta Błotnicka-Mazur – wykład z historii sztuki Lublin w czasach Wieniawskich
Program:
A. Stolpe – Andante As-dur
A. Stolpe – Allegretto non troppo As-dur nr 2
J. Zarębski - Andante con moto z cyklu „Róże i ciernie” op. 13
J. Wieniawski – Souvenir de Lublin
J. Wieniawski – Romance variée op. 12
F. Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Pieśni I.J. Paderewskiego, St. Moniuszki, F. Chopina
 
 
 
Bilety w cenie: 15 zł  
Telefoniczna rezerwacja miejsc: 571-435-406 
e-mail: rez-edu@filharmonialubelska.pl
 

 

17 lutego 2017 (piątek), godz. 19.00

IV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH/ Karnet

Filharmonia uczestniczy w programie „Filharmonia ostrożnie wciaga!!!”, organizowanym  przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
 

KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Jakub Haufa – skrzypce, dyrygent

Program:

K. Penderecki – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową

F. Mendelssohn – Koncert d-moll na skrzypce i smyczki MWV O 3

P. Czajkowski – Serenada C-dur op. 48

Jakub Haufa ukończył z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną u prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Potem studiował u Charlesa Tregera, Manfreda Scherzera, Mariny Jaszwili, Krzysztofa Węgrzyna, Wandy Wiłkomirskiej, Toru Yasunagi, Alessandra Cappone i Vadima Repina. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych. Jako solista współpracował ze znakomitymi artystami (również Krzysztofem Pendereckim) występując w wielu prestiżowych salach koncertowych. Od 2003 roku jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą koncertuję na całym świecie. Tym razem artysta wystąpi się roli dyrygenta i solisty, prezentując dzieła w Lublinie grane rzadko, a bez wątpienia warte wysłuchania.

Trzy utwory w dawnym stylu to przykład filmowej twórczości Krzysztofa Pendereckiego.  Dwa wchodzące w ich skład Menuety stanowią ilustrację muzyczną Rękopisu znalezionego w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa, natomiast Aria pojawiła się w dokumentalnej Passacaglii na Kaplicę Zygmuntowską. Dostosowując muzykę do tematyki filmu kompozytor zastosował tu archaiczne środki w stylu muzyki barokowej i klasycznej.

Koncert skrzypcowy d-moll Felix Mendelssohn-Bartholdy dedykował ukochanemu nauczycielowi Edouardo Rietzowi. W tym czasie trzynastoletni kompozytor fascynował się muzyką klasycyzmu, i to właśnie elementy stylu Haydna w Koncercie słychać szczególnie. Przez niemal sto lat rękopis dzieła pozostawał w zbiorach londyńskich i dopiero w latach 50-tych XX wieku Yehudi Menuhin opublikował go według własnej edycji w wydawnictwie Petersa.

Kończąca wieczór Serenada C-dur op. 48 pochodzi z 1880 roku. Rok później wykonano ją w Petersburgu. Wzorem i inspiracją był w niej dla Piotra Czajkowskiego Mozart. O jej pierwszej części w jednym z listów Rosjanin pisał Jest to umyślne naśladowanie jego maniery, i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru.

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line
 
 
 
 
 
10 marca 2017 (piątek), godz. 19.00

IV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH

KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Jan Mazur - skrzypce
Wojciech Rodek– dyrygent

Program:
St. Moniuszko – uwertura koncertowa Bajka
F. Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 

A. Bruckner – II Symfonia c-moll WAB 102

Finał Festiwalu otworzy jedyne zachowane dzieło symfoniczne Moniuszki – uwertura fantastyczna Bajka. Powstała w roku 1848 w Wilnie. Tam też została wykonana (bez powodzenia).  Powtórzono ją w Petersburgu, i tym razem odbiór był skrajnie różny. Bajka promieniuje melodyjnością i ciepłymi uczuciami. To jakby zimowa opowieść, i kiedy orkiestra w pianissimo rozpoczyna tok jej narracji, zdaje się, że słyszymy znane nam słowa: dawno, dawno temu...
Jeszcze przed przerwą zabrzmi Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna w znakomitej odsłonie skrzypka Jana Mazura, polskiego reprezentanta XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Lublinianin jest absolwentem I i II stopnia studiów magisterskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Obecnie pełni funkcję koncertmistrza Opery Wrocławskiej.
Podsumowaniem wieczoru będzie otwierająca listę dojrzałych dzieł Antona Brucknera Symfonia nr 2 c-moll. Austriak nie pasował do żadnego nurtu XIX wieku, nie ma też w późnym romantyzmie twórcy, który wzbudzałby tyle kontrowersji. Introwertyk, dziwak, samotnik, wątpiący w swe kompozytorskie umiejętności był zaprzeczeniiem ówczesnej wizji artysty. Zakorzeniony w swej wierze, objawił się jako najwybitniejszy kompozytor katolicki, niezwykle ceniony improwizator i organista. Do 40 roku życia Bruckner pisał wyłącznie muzykę kościelną.
Podobnie jak pozostałe, II symfonię poprawiał Bruckner wielokrotnie. Po otrzymaniu pierwszej wersji partytury Filharmonicy Wiedeńscy odmówili jej prezentacji uznając za „niewykonalną”. Kompozytor dokonał wówczas zmian w zakresie instrumentacji i rok później, poprowadził w Wiedniu. Nie była to jednak ostateczna wersja dzieła. Ulegając dalszym krytycznym głosom redagował ją kilkakrotnie. Pierwotna wersja partytury ukazała się dopiero w roku 1938, czterdzieści dwa lata po śmierci kompozytora.