Małgorzata Ratajczak

W 1989 r. ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie st.wykł. Ireny Maculewicz–Żejmo. Będąc na 5 roku studiów została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova), którą to pozostaje do dnia dzisiejszego. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W 1994 r. uzyskała wyróżnienie oraz dwie Nagrody Specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W czerwcu 2005 r. została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition. W maju 2001 roku brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenze Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny z opery „Trubadur" G. Verdiego. Zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie Lucent Danstheater Den Haag w Holandii. Artystka współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi w kraju, między innymi z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie. Z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Nova oraz z Agencją Artystyczną Pro Musica. Odbyła kilka tournée po Szwajcarii , Norwegii Austrii, Francji, Belgii Holandii, Hiszpanii  oraz Niemczech, goszcząc w tak prestiżowych salach, jak: Gewandhaus w Lipsku, Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonia w Berlinie, Philharmonia w Monachium, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie,  Teatro De La Maestranza (Sevilla) czy Tonhalle Zürich. W repertuarze swoim posiada partie operowe, operetkowe, musicalowe: Carmen w „Carmen” G. Bizeta, Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego, Jadwiga i Cześnikowa w „Strasznym dworze" St.Moniuszki, Fenena w „Nabucco" G. Verdiego, Czipra w „Baronie cygańskim" J. Straussa, Berta w „Cyruliku sewilskim" G. Rossiniego, książę Gigi Orlovsky w „Zemście nietoperza"  J.Straussa, Niclausse w „Opowieściach Hoffmanna" J.Offenbacha, Azucena w „Trubadurze" G. Verdiego, Amneris w „Aidzie" G. Verdiego, Santuzza w „ Rycerskości wieśniaczej" P. Mascagniego, Malika w „Lakme" L. Delibesa, Jadwiga i Aza w „Manru" I.J. Paderewskiego, Gertruda w „Jasiu i Małgosi" E. Humperdincka, Księżniczka Clarissa w „Miłości do trzech pomarańczy" S. Prokofiewa, Laura w „Giocondzie" A. Ponchiellego, Jezibaba w „Rusałce" A. Dvoraka, Księżna Izabela w „Księżniczce Czardasza" E. Kalmana, Mamma Lucia w „Rycerskości wiesniaczej" P. Mascagniego, Magdalena w „Rigoletto" G. Verdiego, Pani Quickly w „Falstaffie" G. Verdiego, Zita w „Gianni Schicchi" G. Pucciniego oraz oratoryjno-kantatowe: G. B. Pergolessi, K. Szymanowski – Stabat Mater, W.A. Mozart – Requiem, G. Verdi – Requiem, G.F. Händel – Mesjasz. Od 1 września 1991 r. do 31 sierpnia 2016 r. była również pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu. W grudniu 2010 r. otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie – wokalistyka, a we wrześniu 2013 r. tytuł doktora habilitowanego. W maju 2013 roku artystka otrzymała Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w maju 2018 r. otrzymała statuetkę Ariona – najważniejszą nagrodę Sekcji Teatrów Muzycznych (za całokształt pracy artystycznej z okazji 30 lat na scenie. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.