Andrzej Gładysz

Pochodzi z Tuchowa (woj. małopolskie). Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Tarnowie (2005). Historyk, muzykolog. W 2015 r. obronił doktorat z nauk humanistycznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, adiunkt w Instytucie Muzykologii KUL. Prowadzi bogatą działalność artystyczną, wokalną i konferansjerska. Obdarzony oryginalnym ciepłym głosem o dużej skali (tenorowej i barytonowej), z powodzeniem odnajduje się zarówno w repertuarze poważnym, jak i rozrywkowym.
Naukę śpiewu rozpoczął w dzieciństwie pod okiem ojca, dra Jana Gładysza – kompozytora, dyrygenta i organisty. Kontynuował ją na warsztatach prowadzonych przez Dorotę Laskowiecką, Piotra Kusiewicza, Tomasza Janczaka i Andrzeja Witlewskiego, a także jako uczestnik World’s University Orchestra and Choir w Walencji (Hiszpania) w 2010 roku.
Od początku studiów związany z Chórem Akademickim KUL, z którym występuje jako solista na koncertach zespołu w Polsce i za granicą (większość krajów Europy oraz Argentyna, Korea Płd., Meksyk). W jego repertuarze solowym znajdują się m.in.: „Pasja wg św. Marka” J.S. Bacha, „Te Deum” A.M. Charpentiera oraz A. Brucknera, „Missa solemnis in B” i „Missa ex B” Maksymiliana Koperskiego, „Msza C-dur Koronacyjna” i „Missa solemnis in C” W.A. Mozarta, „Stabat Mater” J. Zeidlera. Współuczestniczył w nagraniu kilku płyt CD, m.in. wykonując partie solowe na CD „Tryumfy Króla Niebieskiego”.
Jako solista koncertował również z Krzesimirem Dębskim, m.in. dokonując ukraińskiego prawykonania „Oratorium Wołyńskiego” w 2018 r. w Archikatedrze Lwowskiej. Występował także u boku Krzysztofa Cugowskiego. Posiada w swoim repertuarze bogaty wybór muzyki patriotycznej i ludowej oraz przebojów 20-lecia międzywojennego i lat 60-80.
Od 2010 roku związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, początkowo jako artysta chóru, z czasem również jako solista. Na lubelskiej scenie prezentował się m.in. w rolach Perczyka („Skrzypek na dachu” J. Bocka), Sługi („La Traviata” G. Verdiego), Knacka („Hrabia Luksemburg” F. Lehara), Oberona („Phantom – upiór w operze” M. Yestona), Pana Julka („Paryż Północy” w reż. S. Szaciłowskiego), Kapłana 1 („Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta), Wojtka („WinyLOVE Story” w reż. U. Lewartowicz), a także koncertach „The Musical Show” i „Usta milczą, dusza śpiewa”, „Zarzuela Ole!” i bajkach Kopciuszek (jako Książę), Bajkolandia (Krasnoludek). Od 2017 roku współpracuje również z warszawskimi impresariatami: Sceną Gwiazd i MS Promotion (Wicehrabia Cascada w „Wesołej Wdówce” F. Lehara oraz Perczyk w „Skrzypku na Dachu” J. Bocka).
Od listopada 2013 roku solista Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie „Lutnia Lubelska”. Uczestniczył m.in. w światowym prawykonaniu „Antyfony wg tematu św. Hildegardy z Bingen” Bernarda Le Monnier w Filharmonii Lubelskiej, pod batutą kompozytora (2017), a także dokonał kilku prawykonań kompozycji kameralnych i solowych Andrzeja Nikodemowicza (2016-2018).
Autor scenariuszy audycji patriotycznych i koncertu rejestrowanego przez TVP Historia „W cieniu maków czerwonych”, a także wielu innych projektów historyczno-muzycznych realizowanych w Lublinie i okolicach; konferansjer, animator kultury.
Opublikował blisko 100 artykułów naukowych i haseł encyklopedycznych z zakresu historii i muzykologii.