Fiugajski Przemysław

Przemysław Fiugajski

Przemysław Fiugajski (ur. 1978) - studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Jego zainteresowania dyrygenckie skupiają się na muzyce klasycyzmu (z uwzględnieniem historycznych praktyk wykonawczych) oraz współczesnej. Jest etatowym dyrygentem Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie oraz Filharmonii Lubelskiej, w której od września 2017 roku kieruje Zespołem Muzyki Dawnej Konfraternia Caper Lublinensis.

Występował z orkiestrami filharmonicznymi w Krakowie, Kielcach, Lublinie, Koszalinie, Gdańsku, Szczecinie, Białymstoku, Katowicach, Zabrzu, Olsztynie, Sinfoniettą oraz Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Polskiej Opery Bałtyckiej, Orkiestrą Opery Wrocławskiej, Cappellą Gedanensis, Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej, Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii Kameralnej w Pradze oraz z zespołami wykonującymi muzykę współczesną. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play (2000), Aksamitna Kurtyna (2000), Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (2001, 2008), Audio Art (2001, 2003), Warszawska Jesień (2002, 2004), Muzyka na szczytach (2015), Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk (2012, 2014, 2015, 2016). W listopadzie 2007 roku nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie Pawła Mykietyna (z Jerzym Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody Fryderyk 2009). Jego płyta z muzyką symfoniczną Wojciecha Ziemowita Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux, zdobyła w 2010 roku nagrodę Supersonic przyznawaną przez wychodzące w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów: Michała Dobrzyńskiego (2012) i Ag­nieszki Stulgińskiej (2013).

Od września 2003 do lipca 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i  współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów, m. in. z Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Martą Boberską, Jerzym Artyszem, Robertem i Wojciechem Gierlachami, Arturem Rucińskim. Ważnym obszarem działalności Przemysława Fiugajskiego w WOK była regularna współpraca z orkiestrą instrumentów dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense. Z zespołem tym z dużym powodzeniem wykonywał koncertowy repertuar klasyczny i wczesnoromantyczny, a jego koncerty były transmitowane na falach Programu Drugiego Polskiego Radia. Poza Warszawską Operą Kameralną prowadził przedstawienia operowe w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz Operze Wrocławskiej. Na czerwiec 2018 roku przewidziana jest jego pierwsza premiera dla Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie – „Let’s Make an Opera” Benjamina Brittena.

Jako dyrygent jest rokrocznie zapraszany na, organizowaną przez Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Paderewski Piano Academy – unikalne kursy mistrzowskie, podczas których młodzi pianiści z całego świata pod okiem wybitnych profesorów (m.in. I. Schepsa, K. Popowej - Zydroń, Dang Thai Sona, Ph. Giusiano) pracują z orkiestrą symfoniczną nad bardzo szerokim (od Haydna do Rachmaninowa) repertuarem koncertowym.

Jest autorem dramatów. Jego debiutanckie Wariacje bernhardowskie zwyciężyły w konkursie zorganizowanym w ramach festiwalu EuroDrama we Wrocławiu (2004) i weszły na afisz Teatru Polskiego we Wrocławiu, a później Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie. Opera kameralna Dariusza Przybylskiego Głosy z wody z librettem Przemysława Fiugajskiego znalazła się w 2010 roku w finale konkursu kompozytorskiego Berliner Opernpreis (premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej w listopadzie 2014 roku). Podczas festiwalu Warszawska Jesień w 2012 roku swoją premierę miał jego monodram Księżycowy Pierrot z muzyką Macieja Jabłońskiego (powtórzony w 2013 roku w Krakowie w ramach festiwalu AudioArt).