Dzień Dziecka w Filharmonii


Piątek, 01 czerwca 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Cheung Chau – dyrygent
Olga Leonkiewicz – flet
Agnieszka Miedzwiecka – harfa
Wojciech Kaszuba – trąbka

Program:
Benjamin Britten – The Young Person's Guide to the Orchestra op. 34
Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert na flet, harfę i orkiestrę C-dur, KV 299

Przerwa

Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur, Hob. VIIe:1
Manuel de Falla – Suita nr 2 z baletu Trójgraniasty kapelusz (El sombrero de tres picos), G. 59

Utwór Benjamina Brittena (1913-1976) stanowi połączenie kompozycji odznaczającej się walorami artystycznymi oraz edukacyjnymi. Kompozytor ukazuje w nim w sposób plastyczny możliwości wykonawcze, technikę gry oraz różnorodność brzmienia poszczególnych instrumentów orkiestry (przede wszystkim instrumentów dętych drewnianych, smyczkowych, perkusyjnych oraz harfy) ujmując formę utworu w postaci „parady instrumentów”. Osnowę utworu stanowi temat muzyczny zaczerpnięty z muzyki do Abdelazera angielskiego kompozytora epoki baroku Henry'ego Purcella skomponowanej na użytek sztuki Aphra Behna o tym samym tytule.

Koncert KV 299 jest jedynym przykładem utworu Mozarta (1756-1791) napisanego na harfę. Często wykonywany między innymi ze względu na swoją oryginalną obsadę. Dzieło Mozarta dzięki swoim walorom przejrzystości formy, genialnej w swej prostocie melodyce i reprezentującej idee harmonii i prostoty muzycznej stanowi świetną propozycję szczególnie dla młodych melomanów.

Podobną estetykę rezprezentuje napisany przez 64-letniego kompozytora Josepha Haydna (1732-1809) Koncert na trąbkę Es-dur (1796) – jedyny koncert kompozytora na ten instrument. Utwór dedykowany wynalazcy trąbki klapowej – Antoniemu Weidingerowi. W przeciwieństwie do wcześniejszych utworów słuchacze będą mogli podziwiać brzmienie i możliwości wykonawcze instrumentu z grupy dętych blaszanych.

Przepełniony elementami ludowymi „Trójkątny kapelusz” Manuela de Falli (1876-1946) to balet oparty na noweli Pedro Alarcona „Corregidor” czerpiący muzyczne natchnienie z rodzinnego dla kompozytora folkloru Andaluzji. Pierwotnym założeniem kompozytora było napisanie dzieła w formie opery, lecz za namową słynnego twórcy zespołu baletowego Les Ballets Russes Sergiusza Diagilewa ostatecznie został ujęty jako balet. Koncertowe opracowania muzyki „Trójkątnego kapelusza” figurują jako dwie suity baletowe. (G. 58, G. 59). Druga suita składa się z następujących obrazów tanecznych: „Taniec młynarza”, „Taniec sąsiadów” oraz tańca finałowego – Joty.

Cheung Chau

Cheung Chau

Olga Leonkiewicz

Agnieszka Miedzwiecka

Wojciech Kaszuba