Koncert Symfoniczny


Piątek, 15 lutego 2019, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Oskar Strukiel-Piotrowski – gitara
Tomasz Radziszewski – gitara
Karol Woźniak – gitara
Waldemar Gromolak – gitara
Zbigniew Graca – dyrygent

Program:
Georges Bizet – Suita do opery Carmen nr 1
Joaquín Rodrigo – Concierto de Aranjuez
Joaquín Rodrigo – Concierto Andaluz
Manuel de Falla – Suita z baletu Czarodziejska miłość

Aż czterech muzyków-gitarzystów zagości 15 lutego 2019 w Sali Filharmonii (g. 19.00). Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod batutą Zbigniewa Gracy artyści wprowadzą Melomanów w klimat muzyki bazującej na kulturze Półwyspu Iberyjskiego. W programie znajdą się utwory jednego najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich XX wieku – Joaquína Rodrigo, czy muzyka baletowa Manuela de Falli. Podczas koncertu nie może zabraknąć również muzyki z opery Carmen Georges’a Bizeta. Serdecznie zapraszamy !
Ten wyjątkowy, czteroaktowy utwór francuskiego kompozytora wpisał się w historii muzyki jako jeden z najczęściej wystawianych oper. Historia Carmen, oparta na noweli Prospera Meriméego o tym samym tytule, przedstawiona w duchu realizmu opowiada o Cygance i usidlonych jej urokiem mężczyznach – Don Jose (sierżant) oraz Escamillo (torreador). Fabuła wpleciona jest w urokliwą atmosferę Sewilli odmalowaną w szereg charakterystycznych i żywiołowych numerów muzycznych odznaczających się oryginalną melodyjnością, z których niemal każdy stał się niezwykle popularny i przeszedł nie tylko do kultury muzyki poważnej, ale również do szerokopojętej muzyki rozrywkowej (m. in. Habanera, Aria Escamillo z wraz z pierwszą sceną z II aktu i in.). Muzyka, została pośmiertnie zestawiona w 2 suity przez bliskiego przyjaciela kompozytora – Ernesta Guirauda, którego orkiestracja jest zbliżona do orkiestracji Bizeta. Tego wieczoru zabrzmi I Suita z opery Carmen.
Koncertem na gitarę i orkiestrę – Concierto de Aranjuez –  niespełna czterdziestoletni Joaquin Rodrigo ugruntował swoją pozycję, jako jeden z najbardziej znaczących kompozytorów hiszpańksich XX wieku. Oryginalnym podejściem kompozytora było wykorzystanie gitary, jako instrumentu solowego oraz sięgnięcie do muzyki ludowej Hiszpanii. Koncert napisany został z inspiracji kompozytora królewskim zespołem pałacowym w Aranjuez, gdzie spędził ze swoją małżonką miesiąc miodowy. Utwór stał się niezwykle popularny również w kulturze masowej, w której wykorzystywany jest wielokrotnie w utworach muzyki rozrywkowej, a nawet w jednym z japońskich anime.
Wg Kurta Pahlena, biografa Manuela de Falli, muzyka do baletu Czarodziejska miłość (El amor brujo) wprowadza ludową muzykę Hiszpanii w sferę artystycznej muzyki europejskiej. Utwór ten jest bodaj najczęściej wykonywanym utworem tego kompozytora. Bohaterką dzieła, jak w przypadku opery Bizeta, jest również piękna i młoda Hiszpanka – Candelas, która próbuje uwolnić się od wspomnień zmarłego kochanka, które przeszkadzają jej w miłości do Carmela.

 



 


Manuel de Falla (1876-1946)


Georges Bizet (1838-1875)


Joaquín Rodrigo (1901-1999)


 

 

Partner Filharmonii