Koncert Symfoniczny


Piątek, 08 marca 2019, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Koncert symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
Rafał Janiak – dyrygent

Program:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Elżbieta, królowa Anglii
Édouard Lalo – Symfonia hiszpańska d-moll op. 21
Carl Maria von Weber – Zaproszenie do tańca (Aufforderung zum Tanz)
Amilcare Ponchelli – Taniec godzin z opery Gioconda
Nikolaj Rimski-Korsakow – Kaprys hiszpański op. 34
 

8 marca (g. 19.00) w Filharmonii Lubelskiej będziecie mogli Państwo usłyszeć paletę XIX-wiecznych utworów orkiestrowych kompozytorów różnych narodowości (włoskiej, francuskiej, niemieckiej, czy rosyjskiej). Dzieła te, należące do różnych gatunków i reprezentujące różne style muzyczne, z pewnością usatysfakcjonują gusta Melomanów. Koncert uświetni solistka – Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Rafał Janiak. Serdecznie zapraszamy !
Koncert rozpocznie muzyka włoskiego mistrza gatunku operowego – Gioacchino Rossiniego (1792-1868). Rossini, twórca 39 oper (w tym najsłynniejszego Cyrulika Sewilskiego i Wilhelma Tella), skomponował w wieku 23 lat operę seria Elżbieta, królowa Anglii do tekstu Giovanniego Schmidta. Była to pierwsza opera napisana przez kompozytora od czasu, kiedy otrzymał posadę dyrektora teatrów San Carlo i Del Fondo w Neapolu. Sama premiera opery była dla kompozytora niezwykle ważnym momentem w jego karierze, gdyż od niej zależała jego przyszłość muzyczna. Tego wieczoru usłyszymy uwerturę do tejże opery.
Najpopularniejsze dzieło francuskiego kompozytora Edouarda Lalo (1823-1892), obok I Koncertu skrzypcowego f-moll, to Symfonia hiszpańska op. 21. Napisana na skrzypce solo i orkiestrę jest właściwie koncertem skrzypcowym, jednak ze względu na pięcioczęściową budowę oraz wyraz muzyczny zbliżony bardziej do symfonicznego traktuje się ją jako symfonię. Charakter symfonii nawiązuje do muzyki hiszpańskiej. Warto zwrócić uwagę, iż Edouard Lalo był pochodzenia hiszpańskiego oraz lubował się w pisaniu utworów nawiązujących do muzyki różnych narodów (por. Koncert rosyjski, Rapsodia norweska).
Niemiecki romantyzm operowy swe początki bierze od Carla Marii von Webera (1786-1826). Twórca pierwszej niemieckiej opery romantycznej (Wolny strzelec), podobnie, jak Stanisław Moniuszko, Bedřich Smetana, czy Michaił Glinka, stał się symbolem kompozytora narodowego piszącego w duchu romantyzmu. Weber przeszedł do historii nie tylko jako twórca operowy, ale również  jako kompozytor piszący utwory między innymi na klarnet, czy fortepian, osnute często w popularny wówczas, wirtuozowski styl brillant. Tego wieczoru zabrzmi kompozycja pierwotnie napisana na fortepian (na cztery ręce), wpleciona w formę walca koncertowego – słynne Zaproszenie do tańca.
Jedyną operą Amilcarego Ponchelliego (1834-1886) utrzymującą się do dziś w repertuarach operowych jest Gioconda. Niezwykle wymagająca opera (potrzeba aż 6 śpiewaków do rozbudowanych partii bohaterów) znana jest głównie z muzyki baletowej z finału III aktu opery – Taniec Godzin. Fragment ten jest również jednym z najczęściej wykorzystywanych utworów muzyki poważnej. Z muzyki tej skorzystano chociażby przy produkcji animowanego filmu Fantasia (1940) Walta Disneya.
Wieczór wieńczy Kaprys hiszpański op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (1844-1908). Utwór ten, pierwotnie pomyślany w obsadzie na skrzypce solo i orkiestrę, stanowi jeden z najpełniejszych dowodów geniuszu instrumentacji rosyjskiego kompozytora. Bazująca na hiszpańskich melodiach ludowych jest suitą składającą się z pięciu części: Alborada (bazująca na muzyce Galicji), Wariacje, Alborada, Scena i pieśń cygańska, Fandango asturiano.

 

 


Rafał Janiak


Kamila Wąsik-Janiak

 

 

 

Partner Filharmonii