Koncert Symfoniczny


Piątek, 29 marca 2019, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

Koncert symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Elżbieta Karaś-Krasztel – fortepian
Charles Olivieri Munroe – dyrygent

Program:
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Euryanthe
Edward Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Richard Strauss – Poemat symfoniczny Aus Italien op. 16
 

Muzyczny romantyzm zagości w Filharmonii Lubelskiej!
W piątek 29 marca (g. 19.00), w sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Charles Olivieri Munroe. Partię instrumentu solowego (fortepian) wykona Elżbieta Karaś-Krasztel. W programie utwory symfoniczne Carla Marii von Webera, Richarda Straussa oraz Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edwarda Griega. Serdecznie zapraszamy !

Niemiecki romantyzm operowy swe początki bierze od Carla Marii von Webera (1786-1826). Twórca pierwszej opery romantycznej (Wolny strzelec), podobnie, jak Stanisław Moniuszko, Bedrich Smetana, czy Michaił Glinka, stał się symbolem kompozytora narodowego piszącego w duchu romantyzmu. Weber przeszedł do historii nie tylko jako twórca operowy, ale również  jako kompozytor piszący utwory między innymi na klarnet, czy fortepian, osnute często w popularny wówczas, wirtuozowski styl brillant. Opery Webera zapoczątkowały wielką drogę niemieckiej opery, w czasie której uległa ona przeobrażeniu estetycznemu, przez twórczość Spohra i Marschnera, w koncepcję dramatu muzycznego autorstwa Ryszarda Wagnera (1813-1883). Tego wieczoru zabrzmi uwertura do opery Euryanthe Carla Marii von Webera. Ze względu na słabe libretto oraz walory muzyczne uwertury jest ona zdecydowanie częściej wykonywana niż cała opera.
„Chopin północy” – tak o Edwardzie Griegu (1843-1907) miał powiedzieć Hans von Bülow, niemiecki dyrygent. W wyrażeniu tym kryją się niektóre cechy twórczości kompozytora: silne inspiracje muzyką Fryderyka Chopina oraz narodowy charakter dzieł nawiązujący do kultury północnej Europy, a dokładniej Norwegii. Tego wieczoru zabrzmi jedyny koncert fortepianowy Griega – Koncert fortepianowy a-moll op. 16, napisany podczas pobytu kompozytora w Danii (1868). Romantyzm utworu wyraża się między innymi w nawiązaniu do melodyki norweskiej muzyki ludowej oraz w odejściu od formalnego kształtu koncertu solowego. Koncert składa się z trzech części: Allegro molto moderato, Adagio, Allegro moderato molto e marcato. Quasi presto. Andante maestoso.
Ostatni utwór tego wieczoru to dzieło epigona epoki romantyzmu. Nawiązujący do XIX-wiecznej tradycji romantyzmu i muzyki niemieckiej – Ryszard Strauss (1864-1949) – to bodaj najbardziej znany kompozytor poematów symfonicznych przełomu XIX i XX wieku. Program swoich utworów tego gatunku czerpał głównie z dzieł literackich np.: Don Kichot, Don Juan, Makbet, Tako rzecze Zaratustra. Tego wieczoru zabrzmi poemat symfoniczny Aus Italien (dosł. Z Włoch). Napisany w 1886 roku, kiedy kompozytor miał zaledwie 22 lata, powstał z inspiracji podróżą do Włoch, gdzie miał okazję zwiedzić między innymi: Rzym, Bolonię, Neapol, Sorrento, czy Salerno. Jest to jego pierwszy poemat symfoniczny. Utwór składa się z czterech części: Auf dem Land (dosł. „W Kraju“), Ruinen von Rom („Ruiny Rzymu”), Am Strande von Sorrent („Na plaży Sorrento”) oraz Neapolitanisches Volksleben („Neapolitańskie życie”).

 

Edward Grieg (1843-1907)

 

 

Charles Olivieri Munroe

Carl Maria von Weber (1786-1826)


Richard Strauss (1864-1949)

 

 

Partner Filharmonii