Koncert Symfoniczny: „Walentynki w Filharmonii”


Piątek, 14 lutego 2020, godz. 19:00
Bilety – 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

Walentynki w Filharmonii

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Tomasz Strahl – wiolonczela
Dawid Jarząb – dyrygent

Program:
Maurice Ravel – Suita Ma mère L’Oye („Moja matka gęś”)
Robert Schumann – Koncert Wiolonczelowy a-moll op. 129
Mikołaj Rimski-Korsakow – Szeherezada op. 35 
 

Walentynkowy wieczór to świetna okazja na wizytę w filharmonii!
Subtelna muzyka, romantyczne opowieści, przejmujące brzmienie orkiestry symfonicznej, kolorystyczne i ilustracyjne kompozycje – wszystko to jednego wieczoru w Lubelskiej Filharmonii. Gościem specjalnym będzie wybitny polski wiolonczelista i pedagog – Tomasz Strahl.
Znany XVII-wieczny zbiór baśni Ch. Perraulta „Moja matka gęś” posłużył M. Ravelowi (1875-1937) jako inspiracja do utworzenia w 1908 roku zbioru utworów na fortepian (na 4 ręce), który dedykował wnukom polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego. W 1911 roku utwór został  zorkiestrowany. Sam kompozytor zwykł mawiać o nich jako „pięć utworów dziecięcych”. Każda z pięciu części nosi tytuł nadany przez samego kompozytora i nawiązujący do poszczególnych baśni: I Pawana śpiącej królewny II Tomcio Paluch III Brzydulka, Cesarzowa Pagód IV Rozmowy Pięknotki z Potworem V Zaczarowany Ogród.
Podczas wieczoru nie zabraknie instrumentu solowego, który dzięki oryginalności swojego brzmienia – ciepłego, plastycznego – świetnie wpisuje się w nastrój walentynkowego wieczoru. W wykonaniu wielkiego wirtuoza tego instrumentu zabrzmi Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna (1810-1856), należący do najczęściej wykonywanych koncertów na ten instrument. 
Któż z nas nie słyszał o „Baśniach z tysiąca i jednej nocy” – zaliczanych do największych arcydzieł literatury światowej. Zbiór ten zawiera różne opowieści przekazywane przez Szeherezadę swemu małżonkowi – sułtanowi Szachrijanowi – każdej nocy. Uratowały one księżniczkę od śmierci z rąk zazdrosnego męża, który zwykł uśmiercać każdą ze swych żon zaraz po nocy poślubnej. Do baśniowej treści, a raczej do atmosfery, w jaką spowite są wschodnie „Baśnie tysiąca i jednej nocy” nawiązał rosyjski kompozytor Nikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908) pisząc czteroczęściową suitę symfoniczną  „Szeherezada”. W niej to, uważa się, zawarta jest kwintesencja stylu Korsakowa – mistrza romantycznej instrumentacji.
 


Tomasz Strahl

 


Dawid Jarząb

 

 

 

 

Partner Filarmonii