„Józef Wieniawski w 110. rocznicę śmierci”. Koncert kameralny w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

sobota: 6 sierpnia 2022
godz. 17:00 - Kaplica Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Bilety dostępne tylko w kasie Filharmonii i online

METROPOLIS PIANO QUARTET
JOANNA GALON-FRANT – fortepian
SULAMITA ŚLUBOWSKA – skrzypce
DAWID JADAMUS – altówka
ŁUKASZ FRANT – wiolonczela

Program:
H. Wieniawski – Kujawiak (aranżacja partii fortepianu Józef Wieniawski)
H. Wieniawski – „Souvenir de Posen” (aranżacja partii fortepianu Józef Wieniawski)
H. Wieniawski – Fantaisie brillante sur des motifs de l′opéra „Faust” de Gounod na skrzypce i fortepian, op. 20
J. Brahms – Kwartet fortepianowy g-moll, op. 25 nr 1

 

Mimo wielkich sukcesów pianistycznych, Józef Wieniawski zawsze żył w cieniu brata, jednego z najbardziej charyzmatycznych skrzypków epoki. Henryk, „poeta skrzypiec”, reprezentował typowy dla romantyzmu typ wirtuoza – kompozytora. W podróżach po Europie, Stanach Zjednoczonych i Rosji bazował na własnych utworach. Pisał salonowe miniatury, stylizował mazurki, wprowadził do europejskiej literatury skrzypcowej poloneza. Do dziś niezwykłą popularnością cieszą się jego dwa Koncerty skrzypcowe fis-moll i d-moll, wirtuozowskie „Scherzo-Taranelle” oraz wariacje i fantazje na powszechnie znane tematy, w tym popisowa Fantazja na tematy z opery „Faust”. Na liście przebojów są też „Kujawiak” a-moll oraz mazurek „Pamiątka z Poznania” z 1854 roku – młodzieńczy przebłysk geniuszu artysty.

Kolejna pozycja koncertu to jedna z najdoskonalszych pozycji romantycznej kameralistyki – Kwartet fortepianowy g-moll Johannesa Brahmsa. Początki dzieła sięgają lat pięćdziesiątych XIX wieku, choć na autografie widnieje data 1861. Rok później Brahms zadebiutował nim w Wiedniu jako autor i wykonawca. Od początku opus 25 przypadł do gustu publiczności i obecnie jest jednym z najpopularniejszych dzieł kompozytora. Wielka w tym zasługa olśniewającego cygańskiego finału „Rondo alla Zingarese”, którego pozazdrościł Brahmsowi nawet zaprzyjaźniony z nim, węgierski skrzypek Józef Joachim. Wiele lat później, w 1937 roku, inny wiedeńczyk Arnold Schönberg, zinstrumentował dzieło na pełną orkiestrę symfoniczną.

Alina Staniak-Ziółkowska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

współorganizator

Zmień język »
×
×

Koszyk

Skip to content