Koncert symfoniczny „Amerykanin w Paryżu”

piątek: 9 lutego 2024
godz. 19:00 - Sala koncertowa FL

BRAK BILETÓW!

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
HUBERT SALWAROWSKI – 
fortepian
JERZY SALWAROWSKI – dyrygent

Program:
G. Gershwin – Uwertura kubańska
G. Gershwin – Koncert fortepianowy F-dur
G. Gershwin – Amerykanin w Paryżu

Koncerty monograficzne nie zdarzają się zbyt często, niemniej jednak George Gershwin z pewnością na taki zasługuje. Specjalnie przygotowany na tę okazję repertuar będzie dowodem na spełnienie dwóch idei, jakie niesie ze sobą muzyka kompozytora – ambicji stworzenia narodowej muzyki amerykańskiej oraz mariażu muzyki jazzowej z klasyczną.

W biografii kompozytora inspiracją do tworzenia dzieł często była zagraniczna podróż. 2-tygodniowy pobyt w Hawanie w lutym 1932 roku zaowocował Uwerturą „Rumba”, znaną dzisiaj pod nazwą „kubańska”. Bazując na ówczesnym hicie Ignacio Piñeiro „Échale Salsita” oraz na rodzimym instrumentarium kubańskim (bongosy, klawesy, tykwy, marakasy) stworzył kompozytor dzieło pełne kubańskiego uroku oraz karaibskich rytmów. Tak wspomina premierę utworu sam Gershwin: „To była, w co głęboko wierzę, najbardziej ekscytująca noc, którą przeżyłem… 17 845 ludzi zapłaciło, żeby wejść i około 5000 stało przy drzwiach wejściowych próbując wywalczyć sobie drogę – nieskutecznie”.

Zachęcony przez Waltera Damroscha do napisania koncertu na fortepian zbliżonego do klasycznej formy koncertu solowego Gershwin tworzy swoistą kompozycję będącą połączeniem neoklasycyzmu z jazzem. Zaliczany do grona najbardziej reprezentatywnych utworów muzyki amerykańskiej, 3-częściowy Koncert fortepianowy F-dur to kompozycja, o której sam Gershwin wyrazić się miał, iż „reprezentuje młodego, entuzjastycznego ducha amerykańskiego życia […] [druga część] przepełnia poetycka, nocna atmosfera, którą zaczęto nazywać amerykańskim bluesem”.

Kolejnym dziełem powstałym z inspiracji podróżami okazuje się również „Amerykanin w Paryżu”. We francuskiej stolicy w 1926 roku kompozytor miał poznać i brać lekcję u sławnego wówczas M. Ravela. „Moim celem było sportretowanie wrażeń, jakie ma Amerykanin przybywający do Paryża, przechadzający się po mieście, słuchający różnych ulicznych hałasów i chłonący francuską atmosferę” – pisał sam Gershwin. Do tego celu wplótł w partyturę partie klaksonów samochodowych, które przywiózł był ze wspomnianej podróży. Tematem głównym okazuje się tu autorska melodia „Very Parisienne” ofiarowana gospodarzom swojej wizyty – małżeństwie Shirmer. „To nie jest symfonia Beethovena, wiecie… To żartobliwy utwór, nie uroczysty. Nie ma w zamyśle wyciskać łez. Jeśli podoba się melomanom jako utwór lekki, wesoły, to osiągnął sukces” (G. Gershwin).

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na luty. Karnet w cenie 186,00 zł (normalny), 129,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 9.02, 16.02 oraz 23.02. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

×
×

Koszyk

Skip to content