Uroczyste zakończenie sezonu

piątek: 28 czerwca 2024
godz. 19:00 - Sala koncertowa FL

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
VADIM BRODSKI – skrzypce
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK – dyrygent

Program:
É. Lalo – Symfonia hiszpańska, op. 21
G. Gershwin – Suita „Porgy and Bess”
M. Ravel – Boléro

Miesiąc po premierze „Carmen” G. Bizeta światło dzienne ujrzała inna kompozycja francuskiego twórcy nawiązująca do muzyki hiszpańskiej, mianowicie Symfonia hiszpańska Éduarda Lalo. I choć jej 5-częściowa budowa oraz sam tytuł świadczą o symfonicznej formie kompozycji, to, ze względu na solowo traktowaną partię skrzypiec, jest ona zaliczana w poczet rozbudowanych koncertów skrzypcowych. Co więcej Symfonia ta, wraz z Koncertem wiolonczelowym d-moll, jest jedną z dwóch najczęściej wykonywanych kompozycji É. Lalo. Jej walory artystyczne okazały się na tyle wysokie, że stała się ona bezpośrednio inspiracją do stworzenia Koncertu skrzypcowego D-dur P. Czajkowskiego, który zapoznał się był z partyturą dzieła podczas pobytu w posiadłości Nadieżdy von Meck w Szwajcarii. Symfonia ta nie jest jedynym przykładem zainteresowania kompozytora muzyką innych narodów, czego przejawem jest chociażby jego Koncert rosyjski, czy Rapsodia norweska.

Już na pierwszy rzut oka określenie Bolera przez samego kompozytora jako „studium instrumentacji” świadczy o nietypowym charakterze dzieła. Spędzając wakacje w St Jean-de-Luz Maurice Ravel miał przedstawić swojemu przyjacielowi Gustawowi Samazenilh’owi pewien motyw muzyczny, wykonując go tylko jednym palcem. Miał się wtedy wyrazić następująco: „Nie sądzisz, że ten temat ma natarczywy charakter? Mam zamiar powtórzyć go kilka razy bez żadnego przetwarzania, stopniowo zwiększając orkiestrę jak najlepiej potrafię”.

Opis ten stanowi główną istotę kompozycji, która opiera się na rozwijaniu w formie prostych wariacji 18-taktowego tematu melodyczno-rytmicznego przez różne instrumenty. Całej kompozycji towarzyszy charakterystyczne ostinato rytmiczne, które powtarza się aż 169 razy. Poprzez 2 razy wolniejsze tempo niż klasyczne, hiszpańskie bolero kompozytor uzyskuje unikalne jakości – hipnotyczną wręcz aurę, szerokie pole do gry barwami i instrumentacją, czy impresjonistyczny charakter.

Pierwszemu, scenicznemu wykonaniu dzieła w Operze Paryskiej, do choreografii Bronisławy Niżyńskiej, towarzyszył obraz w postaci „…tańca młodej Hiszpanki na stole stojącym pośrodku gospody, pośród siedzących przy winie wieśniaków, którzy początkowo nie zwracają na nią uwagi, ale w miarę narastania muzyki i coraz większej ekspresji tancerki podchodzą i urzeczeni stają wokół”.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na czerwiec. Karnet w cenie 144,00 zł (normalny), 114,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.06, 14.06 oraz 28.06. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

×
×

Koszyk

Skip to content