VII Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich. Koncert kameralny „Romantyczne duety”
piątek: 19 kwietnia 2024 godz. 19:00 - Sala koncertowa FL
JUSTYNA RECZENIEDI – sopran
ANNA RADZIEJEWSKA – mezzosopran
KRZYSZTOF TRZASKOWSKI – fortepian
Program:
J. Karłowicz – „Łzy serca”
J. Karłowicz – „Do Niemna”
M. Karłowicz – „Upływa dzień”
M. Karłowicz – „Zaczarowana królewna”, op. 3 nr 7
F. Chopin – „Życzenie”, op. 74 nr 1
W. Żeleński – „Tędy leciał ptaszek”, op. 4
W. Żeleński – Barkarola
S. Moniuszko – „Czy powróci”
S. Moniuszko – „Sen”
J. Wieniawski – „Wanderer’s Nachlied”, op. 47
J. Wieniawski – „Mailied”, op. 47
J. Wieniawski – „Viel Vogel sind geflogen”, op. 47
F. Mendelssohn Bartholdy – „Abendlied”
G. Fauré – „Puisqu’ici bas toute ame”, op. 10 nr 1
E. Chausson – „La Nuit”, op. 11 nr 1
E. Chausson – „Reveil” , op. 11 nr 2
G. Rossini – „La regata veneziana”
Twórczość pieśniowa polskich kompozytorów stanowi ważny wkład w rozwój tego gatunku w całej historii muzyki. Na gruncie muzyki narodowej XIX wieku pieśni w językach ojczystych dawały wyraz tożsamości, jedności i dumy z własnej kultury. W uciśnionej zaborami Polsce stały się dodatkowo ważnym przejawem walki o niepodległość oraz wzniecały narodowowyzwoleńczy ogień w sercach rodaków – tak mocno dotkniętych ówczesną sytuacją polityczną oraz nieudanymi powstaniami. „Ku pokrzepieniu serc” swoje pieśni pisała większość kompozytorów tamtych czasów na czele z Fryderykiem Chopinem i Stanisławem Moniuszko. Swój wkład w rozwój tego gatunku mieli również Władysław Żeleński, Mieczysław Karłowicz, czy Józef Wieniawski. Utwory te do dzisiaj zachwycają swoją melodyką opartą często na motywach ludowych, porywającą do tańca rytmiką, głębokim liryzmem i niekiedy melancholią, a teksty polskich poetów przemawiają do duszy każdego, komu bliska jest polska kultura.
UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na kwiecień. Karnet w cenie 160,00 zł (normalny), 128,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 5.04, 12.04, 19.04 oraz 26.04. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca