Adama Banaszak

Należy do grona najaktywniejszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Specjalizuje się w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych.

Na stałe związany jest z Operą Wrocławską jako kierownik muzyczny, prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: „Czarodziejski flet” i „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego, „Faust” Ch. Gounoda, „Madame Butterfly” i „Tosca” G. Pucciniego, „Rycerskość wieśniacza” Mascagniego, „Pajace” R. Leoncavalla, „Halka” S. Moniuszki, „Traviata”, „Nabucco” i „Don Carlos” G. Verdiego, „Carmen” G. Bizeta, „Kopciuszek” G. Rossiniego, „Kandyd” L. Bernsteina, „Zemsta nietoperza” J. Straussa, „Księżniczka czardasza” I. Kalmana, „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha, „My Fair Lady” F. Loewe, „Skrzypek na dachu” J. Bocka, „Giselle” A. Adama, „Dziadek do orzechów” P. Czajkowskiego. Prowadził także szereg tytułów spoza kanonu repertuarowego takich jak np.: „The Burning Fiery Furnace” i „Curlew River” B. Brittena, „Głos ludzki” F. Poulenca, „Trouble in Tahiti” L. Bernsteina, „Najdzielniejszy z rycerzy” K. Pendereckiego. Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna („Czarodziejska góra”) oraz Zygmunta Krauze („Yemaya-Królowa Mórz”).

W latach 2013-2015 był kierownikiem muzycznym w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.).

Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Od sezonu 2020/2021 pełni ponadto funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.