Aleksander Rewiński
Polski tenor urodzony w Warszawie. W 2016 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Knetiga. W 2018 roku ukończył studia na Universität Mozarteum w Salzburgu, na specjalizacji Pieśń i Oratorium pod kierunkiem Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina. Swoje umiejętności udoskonalał pod okiem specjalistów takich jak Rudolf Piernay, Emma Kirkby, Jan van Elsacker, Marek Rzepka, Felicity Lott, Sherman Lowe.
W jego repertuarze wokalnym dominują utwory muzyki dawnej, w szczególności dzieła Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, dzieła kompozytorów francuskich takich jak Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau i innych kompozytorów tamtego okresu. Wykonuje również dzieła oratoryjne repertuaru klasycznego i romantycznego, pieśń niemiecką, francuską, polską, angielską kameralistykę wokalną, repertuar XX wieku i muzykę współczesną.
Największe doświadczenie z teatrem operowym zdobył w Salzburgu, gdzie w latach 2015-2018 występował w produkcjach studyjnych: „L’incoronazione di Poppea” Claudio Monteverdiego (rola Arnalty), „Dialogues des Carmélites” Francisa Poulenca (rola Księdza spowiednika), „Limonen aus Sizilien” Manfreda Trojahna (rola Micuccia Fabri, prapremiera austriacka), „Orlando Paladino” Josefa Haydna (rola Orlanda) oraz „A Midsummer Night’s Dream” Benjamina Brittena (rola Lysandra).
W 2017 roku zadebiutował w Teatro alla Scala wykonując partie jednego z Lehrbuben w „Die Meistersinger von Nürnberg” Richarda Wagnera, produkcji reżyserii Harry’ego Kupfera, pod batutą Danielle Gatti. Wkrótce potem wystąpił w Kammeroper Theater an der Wien, w roli Porucznika w „La Scuola de’ Gelosi” Antonio Salieri, produkcji reżyserii Jean Renshaw, pod batutą Stefana Gottfrieda. W tym samym roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując partię Balaama, w światowej premierze opery Antona Rubinsteina „Moses”, z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Juventus pod batutą Michaila Jurovskiego. Rewiński zadebiutował następnie w Warszawskiej Operze Kameralnej, w roli Renaud w operze „Armide” Jean-Baptiste Lully (polska prapremiera), wyreżyserowanej przez Dedę Cristinę Colonnę, pod batutą Benjamina Bayla. W roku 2018 za tę rolę otrzymał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za Najlepszy Debiut Męski. W roli Renaud wystąpił ponownie we wznowieniu tej opery w roku 2020, a także w roli Dafnisa w koncertowej wersji opery „Filandro” Nicola Porpory, prapremiera polska na festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Jego doświadczenia z muzyką współczesną związane są m.in. z twórczością kompozytora Andrzeja Karałowa. W czerwcu 2020 wydana została płyta z nagraniem jego metaopery „De Invitatione Mortis”, w której Rewiński wykonał solową partię Euthanatosa. Od 2019 Rewiński jest członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN, wykonującego utwory najnowsze.
Aleksander Rewiński ma na swoim koncie współpracę ze znamienitymi dyrygentami i osobowościami sceny muzycznej, m.in. Kai Röhrig, Gernot Sahler, Michael Frohnmeyer, Aureliusz Goliński (Arte dei Suonatori), Jakub Burzyński (La Tempesta), Martyna Pastuszka ({oh!} Orkiestra Historyczna), Stefan Plewniak (Il Giardino d’Amore), Ewa Mrowca i Jakub Kościukiewicz (Altberg Ensemble), John Butt, Monika Wolińska, Paul Esswood, Albert Hartinger, Alfredo Bernardini, Hansjörg Albrecht, Lilianna Krych, Ignacy Zalewski, Jerzy Markiewicz (Cappella Viridimontana), Gottfried Holzer-Graf, Anna Moniuszko (Zespół Muzyki Dawnej Diletto), Peter Kovari (Vivaldi Ensemble) i reżyserami (Stephen Medcalf, Karoline Gruber, Mascha Pörzgen, Jerzy Machowski).
Swoją działalność koncertową solową i w zespole realizował w Polsce (Sacrum Profanum, Festiwal Kody), Austrii (Barock Nacht, Bachwoche Wien, Lange Nacht der Kirchen), Niemczech (Nachtstücke Festival Burghausen, Carl Orff Festival), Włoszech (Traetta Opera Festival), Francji (Les Heures Romantiques entre Loir et Loire), Czechach (Lednicko-Valtický Hudební Festival), Węgrzech (St. Gellert Festival Szeged), na Malcie (Valetta International Baroque Festival), w Antwerpii (AMUZ), aż po Wielką Brytanię (St. John’s Smith’s Square Music Festival).