Aleksandra Orłowska
Urodzona w Warszawie, w wieku 21 lat rozpoczęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod okiem wybitnej polskiej sopranistki, prof. Izabeli Kłosińskiej. Jeszcze jako studentka wystąpiła na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wcieliła się w rolę Heleny w „Śnie nocy letniej” Benjamina Brittena.
Po ukończeniu Uniwersytetu swoje umiejętności wokalne doskonaliła w ramach Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, by następnie związać się ze studiem operowym Queen Elisabeth Music Chapel przy Théâtre de la Monnaie w Brukseli.
W Polsce, od 2012 roku, regularnie występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie zadebiutowała rolą Tebalda w operze „Don Carlos” G. Verdiego (reż. W. Decker) oraz Kate Pinkerton w „Madame Butterfly” G. Pucciniego (reż. M. Treliński), od samego początku przyciągając uwagę krytyków swym pełnym blasku, precyzyjnym głosem.
Od tego czasu na scenach Opery Narodowej występowała w produkcjach, takich jak: „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta (reż. B. Kosky), „Manon Lescaut” G. Pucciniego (reż. M. Treliński), „La Bohème” G. Pucciniego (reż. B. Wysocka), „Lohengrin” R. Wagnera (reż. A. MacDonald) czy „Eros i Psyche” L. Różyckiego (reż. B. Wysocka).
Bogaty repertuar artystki obejmuje zarówno dzieła klasycystyczne, romantyczne, jak i współczesne. Do jej najważniejszych kreacji należą role: Tatiany w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (Warszawa, 2017), Susanny w „Weselu Figara” W.A. Mozarta (Lizbona, 2013; reż. R. Peryt, Warszawa 2021; reż. R. Skolmowski, Łódź 2022; reż. G. Chrapkiewicz, Warszawa 2022), Sylvy Varescu w „Księżniczce Czardasza” (reż. G. Chrapkiewicz, Poznań 2016; reż. P. Partum, Bytom 2017, reż. M. Znaniecki, Warszawa 2020), Fiordiligi w operze „Così fan tutte” W.A. Mozarta (reż. J. Stokalska, Warszawa 2019) czy Lisette w „La Rondine” G. Pucciniego (reż. B. Berger-Gorski, Bytom 2021).
Aleksandra Orłowska regularnie koncertuje w kraju i za granicą, współpracując z dyrygentami, takimi jak: M. J. Błaszczyk, A. Dumay, J. M. Florêncio, P. Fournillier, R. Janiak, M. Kluczyńska, R. Kłoczko, T. Kozłowski, R. Labahua, P. McCreesh, G. Nowak, M. Nowakowski, C. Montanaro, D. Runtz, Y. Shemet, S. Soltesz, J. Salwarowski, P. Sułkowski, T. Wojciechowski czy A. Yurkevych.
Wśród wyjątkowych projektów artystki warto wymienić: koncert z okazji 75. rocznicy założenia The Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, występy z Verein Opera w Zurychu, nagrania płytowe, prawykonania utworów współczesnych czy uroczyste koncerty okolicznościowe realizowane przez Telewizję Polską.