
Gary Guthman
Amerykanin urodzony w Portland w stanie Oregon, studiował kompozycję i aranżację na Portland State University a następnie kontynuował pod okiem takich mistrzów jak m.in.: Henry Mancini i Don Costa (aranżer Franka Sinatry, Sary Vaughn, Tony’ego Bennett’a i Paul’a Anki).
Już na początku kariery zdobył za swoje aranżacje nagrodę National Band Award. W tym czasie współpracował także z The Stan Kenton Orchestra. Lata 80-te i 90-te były dla niego wytężonym czasem spędzonym z różnymi artystami w produkcjach telewizyjnych, radiowych i filmowych. Pracował przy takich tytułach jak: „Celebrity Review”, „The Palace” czy „The Tommy Banks Show”. W ciągu dwuletniej współpracy z kanadyjskim radiem publicznym w Vancouver, miał swój udział w serii 26-ciu występów specjalnych, najpierw z Tomem Jonesem, a potem kolejnych 26- ciu odcinkach z udziałem Paula Anki. W latach 1985-1995 z CITV Television Studios w Edmonton pracował nad kolejnymi koncertami z udziałem największych nazwisk światowej sceny, takich jak: Ray Charles, Tom Jones, Dionne Warwick, Neil Sedaka, Tony Bennett, Johnny Mathis i Procol Harum.
Gary Guthman zajmował się także nauczaniem na kanadyjskich uczelniach m.in: University of British Columbia, University of Alberta, Red Deer College, Alberta College i Grant MacEwan Community College. Odpowiedzialny był tam nie tylko za klasę trąbki i sekcji dętej, ale uczył także pracy w zespołach, improwizacji jazzowej, orkiestracji i aranżacji.
Do jego osiągnieć trzeba zaliczyć także współtworzenie takich międzynarodowych wydarzeń, jak Pacific National Exhibition, Edmonton Klondike Days, Canadian National Exhibition i The Calgary Stamped and Exhibition, które miały miejsce w największych kanadyjskich miastach.
Lata pomiędzy 1995-2014 Guthman spędził na tworzeniu setek kompozycji i aranżacji dla wielu najlepszych orkiestr i filharmonii w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie m.in: The Toronto Symphony, National Arts Centre Orchestra, Winnipeg Symphony, Vancouver Symphony, Edmonton Symphony, Memphis Symphony, Calgary Philharmonic, Portland Symphony, Austin Symphony i New York Pops Orchestra (Carnegie Hall). Występował i współpracował w kilkudziesięciu renomowanych big-bandach, takich dyrygentów jak Stan Kenton, Louis Bellson, The Dorsey Brothers, Clark Terry i Doc Severinson. Na początku lat 80-tych koncertował z Bee Gees. Lista artystów, z którymi przy licznych projektach współpracował, wydaje się nie mieć końca: Tom Jones, Paul Anka, Dionne Warwick, Aretha Franklin, Johnny Mathis, Englebert Humperdink, Jack Jones, Paul Williams, Lou Rawls, Connie Stevens, Sergio Mendez, Burt Bacharach, Mitch Miller, Peter Nero, Tony Bennett, Roger Whitaker, Michel Legrand, Anne Murray, i Neil Sedaka.
Występował jako solista z orkiestrami m.in.: Austin (Texas) Symphony, Portland (Maine) Symphony, Memphis Symphony, Chattanooga Symphony, Florida (Orlando) Orchestra, Oregon (Portland) Symphony, Syracuse Symphony, Toledo Symphony, Symphony of S. E. Texas Irving (Texas),Ft. Myers (Florida) Symphony, Gold Coast (Florida) Symphony, Bismarck Symphony, Allentown (Pa.) Symphony, Toronto Symphony, National Arts Centre (Ottawa) Orchestra, Vancouver Symphony, Winnipeg Symphony, Edmonton Symphony, Calgary Philharmonic, Regina Symphony, Victoria Symphony Symphony Nova Scotia, Windsor Symphony, Orchestra London, Hamilton (Ontario) Symphony Niagara, Thunder Bay Symphony, Prince George (British Columbia) Symphony, Kamloops Symphony, Vancouver Island (Nanaimo, British Columbia), Symphony, New York Pops.
Gary Guthman był także dyrektorem muzycznym i głównym solistą w wielokrotnie nagradzanym hicie teatralnym „Forever Swing”, który pokazywany był w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie przez blisko trzy lata (1999-2002). W tym czasie był także kierownikiem muzycznym zespołu Michael’a Buble. Jako doświadczony twórca i dyrygent, Guthman wykorzystywał swoje umięjętności także występując w całej Europie ponad 250 razy w ciągu ostatnich pięciu lat.
W 2008 światło dzienne ujrzała płyta (DUX) kompozycji „Mistrz i Małgorzata” napisana specjalnie dla harfistki Małgorzaty Zalewskiej. Suita orkiestrowa pod tym tytułem była wykonywana wielokrotnie na estradach wielu filharmonii w Polsce and także poza granicami (USA, Kanada).
Po przeprowadzce do Polski wydał w 2011 roku płytę z autorskimi kompozycjami, zatytułowaną „Solar Eclipse”, która jest do tej pory jedynym pełnym albumem amerykańskiego jazzowego wykonawcy wydanym przez Polskie Radio w jego stuletniej historii.
W 2013 roku Gary Guthman wraz ze współtwórcą Domanem Nowakowskim napisał dla teatru muzycznego musical „List Z Warszawy” / ”Letter From Warsaw”. Scenariusz powstał wspólnymi siłami, natomiast Guthman skomponował muzykę oraz stworzył angielskie teksty. Nowakowski te teksty zinterpretował i przetłumaczył na język polski. Jest to jedyny musical w historii, który został napisany jednocześnie w polskim i angielskim języku.
W 2016 nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia został wydany album „Woman In Black”, nad którym Guthman miał przyjemność pracować jako kompozytor i producent. Lata 2017-2019 to czas intensywnej pracy nad kompozycjami takimi jak m.in.: „Concerto Romantico” na harfę i orkiestrę symfoniczną (prawykonanie w 2018 w Filharmonii Zabrzańskiej), „Kaddish” (prawykonanie w 2018 na festiwalu Warszawa Singera) oraz dziewięciu utworów jazzowych do poezji polskiego poety Mirona Białoszewskiego wydanych w czerwcu 2019 pod tytułem „Autoportrety”.
W listopadzie 2019 miała miejsce w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa prapremiera musicalu „List z Warszawy” autorstwa Gary Guthmana i Domana Nowakowskiego , a już styczniu 2020 miała premierę kompozycja “Concerto for Trumpet and Orchestra” (zadedykowana jego profesorowi i mentorowi Fredowi Sautterowi). Utwór ten był prezentowany w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Pomorskiej oraz Filharmonii Podlaskiej.
W drugiej połowie roku 2020 Gary Guthman otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zaowocowało powstaniem suity kameralnej „The Traveler” (Wędrowiec) na harfę, flet, wiolonczelę i głos. Premiera czterach części utworu odbyła się latem 2021.
Jego najnowsza kompozycja to “Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Prawykonanie tego utworu odbyło się 29 kwietnia 2022 w studiu im Witolda Lutosławskiego w Warszawie a wykonawcami byli: znakomity solista i popularyzator muzyki współczesnej Łukasz Długosz wraz z orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.