Jacek Szponarski

Urodzony w Lęborku. Muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku na akordeonie w klasie Marcina Wardulińskiego, a kontynuował w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Studia licencjackie ukończył na kierunku śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dr Marcina Ciszewskiego. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na studiach wokalnych II stopnia, specjalizacja śpiew solowy – opera, w klasie Prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.

Współpracował jako instrumentalista i wokalista z Zespołem Pieśni i Tańca Jantar Uniwersytetu Gdańskiego oraz z Zespołem Pieśni i Tańca Ziemia Lęborska.

W 2016 roku debiutował partią hrabiego Belfiore w operze W.A. Mozarta „Rzekoma Ogrodniczka” pod muzycznym kierownictwem Sylwii Janiak-Kobylińskiej w reżyserii Cezarego Morawskiego (podczas studenckiego projektu Akademii Muzycznej w Gdańsku). Wcielił się również w rolę Bastiena w operze W.A.Mozarta „Bastien i Bastienne” pod batutą Piotra Staniszewskiego w reżyserii Dariusza Paradowskiego na XVI Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu.

W 2017 roku wystąpił na deskach Opery Bałtyckiej jako Parpigniol w operze „Cyganeria” G.Pucciniego (reż. Karen Stone, kierownictwo muzyczne Warcisław Kunc) oraz dokonał światowych prawykonań trzech utworów sakralnych polskich kompozytorów przełomu XVIII i XIX wieku w trzecią rocznicę kanonizacji Jana Pawła II pod batutą Przemysława Stanisławskiego. Na zakończenie roku uczestniczył w prawykonaniu oraz nagraniu „Mszy” i „Offertorium” Józefa Elsnera pod dyrekcją Michała Sławeckiego.

W 2018 roku wykonał partię Włodzimierza Leńskiego na scenie kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (reż. Ryszard Cieśla, kierownictwo muzyczne Rafał Janiak). Wziął udział w prawykonaniu kantaty scenicznej „Stabat Mater” I.Zalewskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018 a zwieńczeniem tego projektu było wydanie płyty. W tym samym roku debiutował jako Belmonte w operze „Uprowadzenie z Seraju” W.A.Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej (reż. Jurij Aleksandrow, kierownictwo muzyczne Marcin Sompoliński). Kreował Fausta z opery „Faust” Antoniego Radziwiłła podczas spektaklu plenerowego przed Pałacem Radziwiłłów w Nieborowie (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska). Pod koniec roku wykonał koncertowo partię Stefana z opery S.Moniuszki „Straszny dwór” podczas festiwalu Jangcy River Wuhan w Chinach.

Rok 2019 przynosi prawykonanie współczesnej opery-monodramu „The End of Al Capone” amerykańskiego kompozytora M.Schelle (reż. Mateusz Żaboklicki, kierownictwo muzyczne Ignacy Zalewski) koncertowe wykonanie „Sonetów Krymskich” S.Moniuszki pod batutą Rafała Janiaka oraz dwa kolejne Mozartowskie tytuły do artystycznego dorobku: Ferranda z opery „Cosi fan tutte” w Polskiej Operze Królewskiej (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Dawid Runtz) oraz Don Ottavia z opery „Don Giovanni” wykonanego podczas spektaklu plenerowego zorganizowanego przez Muzeum w Nieborowie i Arkadii we współpracy ze SPAM (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska).

×
×

Koszyk

Skip to content