Karol Furtak
Muzykolog i dziennikarz muzyczny; manager; doktorant Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
W obszarze jego zainteresowań znajduje się muzyka najnowsza i szeroko rozumiana refleksja o muzyce oraz jej rozwój na przestrzeni wieków, w tym także krytyka muzyczna i jej rola w kształtowaniu kultury muzycznej.
Jego prace naukowe znalazły się jeszcze przed podjęciem studiów doktoranckich w publikacjach Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918- 2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018), czy Śpiew. Historia, praktyka, pedagogika, t.II (red. P. Łykowski, M. Kolasa-Hladikova, Wrocław 2020). Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. Granice humanistyki – Uniwersytet Warszawski, 2021; Sound Ambiguity – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2021). Od listopada 2021 r. prowadzi autorską audycję poświęconą problemom związanych z tzw. muzyką klasyczną Meloman realizowaną dla Polskiego Radia Lublin. W ramach stypendium MKiDN zrealizował cykl programów popularno-naukowych pt. Romantyzm 2.20. Ponadto jako autor słowa o muzyce i prelegent występował na zaproszenie instytucji takich jak: Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego (2018), Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie (2017), Warszawska Opera Kameralna (2020), Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2020 i 2021), Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski (2017-2021), Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2019-2021) i Toruńska Orkiestra Symfoniczna (2021).
Od listopada 2021 roku prowadzi autorską audycję „Meloman” w Radio Lublin. Od czerwca 2022 współpracuje z redakcją muzyczną Drugiego Programu Polskiego Radia.