Łukasz Konieczny
Bas, urodzony w Łodzi. Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich takich pedagogów i śpiewaków jak Prof. Christian Elßner, Deborah Polaski, David Syrus, Jane Henschel, Linda Watson, Franz Grundheber. Kursy aktorskie w Międzynarodowej Szkole Filmowej „IFS“ w Kolonii uzupełniły przygotowanie sceniczne śpiewaka.
W latach 2011-2019 solista Opery Reńskiej w Düsseldorfie.
Posiada w swoim repertuarze ponad 50 ról operowych, m.in. Bartolo „Wesele Figara”, Crespel „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, Rocco „Fidelio” Beethovena, Sparafucile „Rigoletto”, Banco „Macbeth” Verdiego, Fafner „Złoto Renu” i Hunding „Walkiria” Wagnera czy Minotaurus „Ariadne” Martinů. Występuje również systematycznie z repertuarem koncertowym.
Zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Istambule w 2010r.
Łukasz Konieczny odniósł znaczący sukces w roli Polifema w scenicznym prawykonaniu opery „Acis i Galatea” Händla podczas Międzynarodowego Festiwalu Händlowskiego w Halle w 2013 roku. Ważnym wydarzeniem było również wykonanie partii basowej w „Les Noces” Strawińskiego na festiwalu Klavierfestival Ruhr 2013 oraz partii basowej w „Polskim Requiem” Krzysztofa Pendereckiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie 2014. W roku 2015 śpiewak debiutował w roli Rocca w operze Fidelio Beethovena w Mainfranken-Theater w Würzburgu.
W Polsce wystąpił m.in. w roli Dr Behrensa w prawykonaniu opery „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry na zamówienie Festiwalu Malta 2015 w Poznaniu. Opera pokazana była m.in. w ramach festiwalu Warszawska Jesień 2016.
W 2017 roku Łukasz Konieczny zadebiutował na deskach monachijskiej Bayerische Staatsoper jako Barone Douphol w operze „Traviata” Verdiego w obsadzie razem z m.in. Plácido Domingo i Dianą Damrau. W Théâtre du Capitole w Tuluzie wystąpił w Requiem Mozarta. Na scenie drezdeńskiej Semperoper można go było zobaczyć w sezonie 2017/18, gdzie występował w roli Crespela „Opowieści Hoffmanna” oraz jako Lodovico „Otello” Verdiego. W tym również sezonie Konieczny wziął udział w gościnnym występie Opery Narodowej w Dubaju, gdzie wystąpił w roli Faraona w „Aidzie” Verdiego. Łukasz Konieczny wystąpił w światowej premierze opery Alka Nowaka „Ahat ili – Siostra bogów” do libretta Olgi Tokarczuk w ramach festiwalu Sacrum Profanum 2018, zarejestrowane podczas spektaklu nagranie otrzymało nagrodę Fryderyka 2021. W kolejnym sezonie śpiewak zadebiutował w roli Fafnera w „Zygfrydzie” Wagnera w Operze Reńskiej w Düsseldorfie i tym samym, zbierając znakomite recenzje, wykonał wszystkie basowe role w swoim fachu w dramacie muzycznym „Pierścień Nibelunga”. W 2019 w ramach Roku Moniuszkowskiego artysta zaprezentował pieśni Stanisława Moniuszki podczas recitalu w Warszawskiej Operze Narodowej.
Do osiągnięć śpiewaka należą również nagrania płytowe, m.in. „Pierścień Nibelunga” Wagnera (jako Fafner oraz Hunding) wraz z orkiestrą Duisburger Philharmoniker pod kierownictwem Axela Kobera, czy „Powrót Syna Marnotrawnego” Feliksa Nowowiejskiego (partia Ojca) z orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod kierownictwem Piotra Sułkowskiego, które to nagranie zostało nominowane do nagrody Fryderyka 2022.
W sezonie 2022-2023 Łukasz Konieczny występuje m.in. jako Sarastro w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta w historycznym Teatrze Goethego w Bad Lauchstädt, Rocco w Fidelio Beethovena w Operze Bałtyckiej, Colline w „Cyganerii” Pucciniego w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, a także jako Fafner w „Złocie Renu” Wagnera w Esplanade Concert Hall w Singapurze.
(źródło: https://lukaszkonieczny.eu/pl/c/pokaz/biografia)