zdjęcie Moniki Ledzion Porczyńskiej

Monika Ledzion-Porczyńska

Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Haliny Słonickiej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Rusko Ruskova i Stefanię Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w partii Opinii Publicznej w „Orfeuszu w piekle” Offenbacha w Teatrze Muzycznym „Roma”.

Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonywała następujące partie mozartowskie: Geniusza Trzeciego i Trzeciej Damy w „Czarodziejskim flecie”, Dorabelli w „Cosí fan tutte” i Carmi w „Betulia liberata”, Sesto w „Łaskawości Tytusa”. Występowała tam także w partii Giulietty Kelbar w „Dniu panowania” Verdiego, Olgi w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Karolki w „Jenůfie” Janáčka. W repertuarze ma także partię Jadwigi w „Strasznym dworze” Moniuszki, którą zaśpiewała na zaproszenie Opery Krakowskiej w plenerowym przedstawieniu na Zamku Królewskim w Niepołomicach, a rok później na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. W Krakowie można ją zobaczyć również w „Tannhäuserze” Wagnera w roli Venus.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie wystąpiła m.in. jako: Polina w „Damie pikowej” Czajkowskiego, Bersi w „Andrei Chénier”, Maddalena w „Rigoletto” Verdiego, Siebel w „Fauście” Gounoda, Druga Dama w „Czarodziejskim flecie”, w partii solowej w „Zapiskach tego, który zniknął” Janáčka, jako Olga w Onieginie Czajkowskiego, Druga Dama w spektaklu „W krainie czarodziejskiego fletu” na podstawie opery Mozarta, tytułowej Carmen w operze Bizeta, oraz jako Aza w „Manru” Paderewskiego.

W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpiła jako Dorabella w „Cosí fan tutte” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Zaśpiewała partię Azy podczas premiery „Manru” Paderewskiego w Opera Nova. Spektakl ten zainaugurował obchody 50-lecia bydgoskiej opery i został wydany na DVD. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” wzięła udział w prawykonaniu scenicznym opery „Iwona, księżniczka Burgunda” Krauzego.

Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej. Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej , gdzie występuje w „Strasznym dworze” Moniuszki w partii Jadwigi.

Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Współpracuje z Filharmonią Narodową, Poznańską, Bałtycką, Krakowską, Pomorską, Podkarpacką, wykonując Stabat Mater Pergolesiego i  Rossiniego, Mszę koronacyjną i Requiem Mozarta oraz IX Symfonię Beethovena. Śpiewała pieśni Brahmsa, R. Straussa, Schuberta, Schumanna, Mahlera, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Moniuszki i Chopina.

Brała udział w wykonaniu Polskiego Requiem Pendereckiego na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej zarejestrowanym przez Polskie Radio. W 2018 roku dokonała dwóch nagrań dla Instytutu Fryderyka Chopina: „Halki” w wersji włoskojęzycznej (dyr. Fabio Biondi, orkiestra Europa Galante) oraz „Strasznego dworu” Stanisława Moniuszki (dyr. Grzegorz Nowak, Orkiestra XVIII Wieku).

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z: Kazimierzem Kordem, Tadeuszem Kozłowskim, Andrzejem Straszyńskim, Tadeuszem Strugałą, Grzegorzem Nowakiem, Łukaszem Borowiczem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Bassemem Akikim, Jerzym Maksymiukiem, Gabrielem Chmurą oraz reżyserami: Ryszardem Perytem, Laco Adamikiem, Mariuszem Trelińskim, Grzegorzem Jarzyną, Achimem Freyerem, Robertem Wilsonem i Markiem Weissem.

(fot. K. Karpati)

×
×

Koszyk

Skip to content