
Natalia Skipor
mezzosopran
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha oraz prof. Małgorzaty Ratajczak. Ukończyła również studia Muzykologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła podczas wielu kursów mistrzowskich, m.in.: prof. Małgorzaty Ratajczak, prof. Ryszarda Karczykowskiego, Małgorzaty Walewskiej, prof. Doris Cross – Dziekan Wydziału Wokalnego i Operowego Yale School of Music, Mariusza Kwietnia oraz podczas warsztatów musicalowych Franca D’Ambrosio. Zadebiutowała na deskach Opery Krakowskiej partią Niclausse’a z opery Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha w dziele scenicznym Opera bez Ograniczeń. W ramach spektakli studenckich wystąpiła w operze Dido and Aeneas H. Purcella w roli Czarownicy. Wykreowała również rolę Cześnikowej w operze Straszny dwór St. Moniuszki oraz Larinej w operze Eugeniusz Onegin P. Czajkowskiego. W latach 2009 – 2018 współpracowała z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie w charakterze artystki chóru kameralnego oraz solistki, biorąc udział w licznych koncertach i festiwalach muzyki oratoryjnej, patriotycznej, słowiańskiej i religijnej, między innymi w koncercie Romanse słowiańskie w ramach II festiwalu Muz Słowiańskich w 2016 r. W latach 2009 – 2018 współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, kreując role: Cajtli w Musicalu Skrzypek na dachu H. Bocka, Trzeciej Damy w operze Czarodziejski flet W. A. Mozarta, główną rolę Demona/Julii w spektaklu Fidelitas, komp. M. Jurkiewicz, reż. E. Sadowska,a także występując w koncertach muzyki operowej, operetkowej, musicalowej – Noc w Operze, Szlagiery sprzed ery oraz innych dziełach scenicznych. Od 2017 roku aktywnie udziela się w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. Wystąpiła w licznych koncertach na scenach lubelskich: Koncert Djalogu z okazji 450 zawarcia aktu Unii Lubelskiej w Filharmonii Lubelskiej, Moniuszko i Kompozytorzy Rosyjscy w Trybunale Koronnym, 200 urodziny Moniuszki na Placu Litewskiem, Koncert walentynkowy, Koncert Pieśni romantycznych z cyklu Dźwiękowe Pejzaże da Camera, Gala sylwestrowa na Zamku Lubelskim w Galerii Malarstwa, Koncert Romantycznych Arii Operowych z cyklu Fonie Lublina w Trybunale Koronnym, Koncert muzyki kameralnej w Auli kardynała St. Wyszyńskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła IIi inn. W repertuarze pieśni romantyczne oraz współczesne, arie operowe oraz operetkowe, utwory musicalowe. Wystąpiła również w spektaklach Od Moniuszki do Starszych Panów, kreując rolę Kobiety Wrażliwej i wykonując pieśni kompozytorów polskich oraz piosenki z kabaretu Starszych Panów. Wzięła udział w nagraniach multimedialnych koncertów z cyklu Fonie Lublina 2021: Z dedykacją od Saint Saensa, gdzie wykonała m.in. Mazurki Fr. Chopina w transkrypcji Pouline Viardot; Muzyka narodów, gdzie wykonała cykl pieśni Magyar népdalok Sz. 33(Węgierskie pieśni ludowe I) B. Bartoka, Pieśni żydowskie op.79 D. Szostakowicza, Pięć pieśnido sł. Aszota Graszy A. Chaczaturiana. Wykonała również koncert z cyklu Fonie Lublina 2020 Vivaldi /Beethoven, gdzie wykonała arie ze Stabat Mater RV 621 oraz oratorium Juditha triumphans RV 644 Agitata in fidu flatu oraz A. Vivaldiego. Wzięła udział w prawykonaniu Oratorium Civitas Christiana. Stanisław kardynał Wyszyński Prymas Tysiąclecia – Warszawa, Częstochowa 2017. Wystąpiła z recitalem w Ambasadzie RP w Arabii Saudyjskiej w Rijadzie, a także w Lidzie oraz Grodnie na Białorusi. Wystąpiła w roli Barbary w multimedialnym widowisku Paradoksalny rozkład sfery. Opera matematyczna autorstwa i reżyserii R. Kołakowskiego, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2017, a następnie wzięła udział w nagraniu spektaklu na DVD. Wystąpiła w koncercie muzyki operowej w Krynicy-Zdrój w ramach 51 Festiwalu im. J. Kiepury. Kilkakrotnie wykonała partię altową w Pasji wg św. Jana J.S. Bacha BWV 245 z zespołem instrumentów dawnych Senza batutta pod kierunkiem D. Mielko, a następnie w Niemczech z orkiestrą Filharmonii Jeneńskiej. Wystąpiła z cyklu koncertów na zaproszenie Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej, gdzie wykonała partię mezzosopranową oraz altową w utworze Magnificat BWV 243 J. S. Bacha z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Lubelskiej pod batutą Dominika Mielko. Wykonała kilkakrotnie partię altową w Stabat Mater J. Zeidlera z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Lubelskiej oraz Chórem KUL. Wzięła udział w serii koncertów w Łazienkach Królewskich oraz na Zamku Królewskim w Warszawie. Wystąpiła w serii spektakli Gliny z innej gliny. Ryngraf w reżyserii Ł.Witt – Michałowskiego na zaproszenie Teatru In vitro w Centrum Kultury w Lublinie. Od roku 2007 prowadzi działalność pedagogiczną. W roku 2022 otrzymała tytuł nauczyciela mianowanego. Naucza śpiewu solowego oraz teorii muzyki w Szkole Muzycznej I i II st. im. I.J. Paderewskiego w Chełmie. W latach 2016 – 2018 roku prowadziła lekcje emisji głosu, zespoły wokalne, chór, teorię muzyki w Społecznej Szkole Muzycznej st. I w Chełmie. W 2017 -2019 roku nauczała śpiewu oraz emisji głosu w Akademii Wokalno-Teatralnej Jerzego Turowicza w Lublinie. |
Od 2016 roku naucza także emisji głosu w Archidiecezjalnym chórze chłopięco-męskim Pueri Cantorem Lublinenses.