
Natalia Skipor
Mezzosopran
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha oraz prof. Małgorzaty Ratajczak. Ukończyła również studia Muzykologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła podczas wielu kursów mistrzowskich, m.in.: prof. Małgorzaty Ratajczak, prof. Ryszarda Karczykowskiego, Małgorzaty Walewskiej, prof. Doris Cross – Dziekan Wydziału Wokalnego i Operowego Yale School of Music, Mariusza Kwietnia oraz podczas warsztatów musicalowych Franca D’Ambrosio.
Zadebiutowała na deskach Opery Krakowskiej partią Niclausse’a z opery Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha w dziele scenicznym Opera bez Ograniczeń. W ramach spektakli studenckich wystąpiła w operze Dido and Aeneas H. Purcella w roli Czarownicy. Wykreowała również rolę Cześnikowej w operze Straszny dwór St. Moniuszki oraz Larinej w operze Eugeniusz Onegin P. Czajkowskiego.
W latach 2009 – 2018 współpracowała z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie w charakterze artystki chóru kameralnego oraz solistki, biorąc udział w licznych koncertach i festiwalach muzyki oratoryjnej, patriotycznej, słowiańskiej i religijnej, między innymi w koncercie Romanse słowiańskie w ramach II festiwalu Muz Słowiańskich w 2016 r.
W latach 2009 – 2018 współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, kreując role: Cajtli w Musicalu Skrzypek na dachu H. Bocka, Trzeciej Damy w operze Czarodziejski flet W. A. Mozarta, główną rolę Demona/Julii w spektaklu Fidelitas, komp. M. Jurkiewicz, reż. E. Sadowska, a także występując w koncertach muzyki operowej, operetkowej, musicalowej – Noc w Operze, Szlagiery sprzed ery oraz innych dziełach scenicznych.
Od 2017 roku aktywnie udziela się w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. Wystąpiła w licznych koncertach na scenach lubelskich: Koncert Dialogu z okazji 450. rocznicy zawarcia aktu Unii Lubelskiej w Filharmonii Lubelskiej, Moniuszko i Kompozytorzy Rosyjscy w Trybunale Koronnym, 200. urodziny Moniuszki na Placu Litewskiem, Koncert walentynkowy, Koncert Pieśni romantycznych z cyklu Dźwiękowe Pejzaże da Camera, Gala sylwestrowa na Zamku Lubelskim w Galerii Malarstwa, Koncert Romantycznych Arii Operowych z cyklu Fonie Lublina w Trybunale Koronnym, Koncert muzyki kameralnej w Auli kardynała St. Wyszyńskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła IIi inn. W repertuarze pieśni romantyczne oraz współczesne, arie operowe oraz operetkowe, utwory musicalowe. Wystąpiła również w spektaklach Od Moniuszki do Starszych Panów, kreując rolę Kobiety Wrażliwej i wykonując pieśni kompozytorów polskich oraz piosenki z kabaretu Starszych Panów.
Wzięła udział w nagraniach multimedialnych koncertów z cyklu Fonie Lublina 2021: Z dedykacją od Saint Saensa, gdzie wykonała m.in. Mazurki Fr. Chopina w transkrypcji Pouline Viardot; Muzyka narodów, gdzie wykonała cykl pieśni Magyar népdalok Sz. 33(Węgierskie pieśni ludowe I) B. Bartoka, Pieśni żydowskie op.79 D. Szostakowicza, Pięć pieśni do sł. Aszota Graszy A. Chaczaturiana. Wykonała również koncert z cyklu Fonie Lublina 2020 Vivaldi/Beethoven, gdzie wykonała arie ze Stabat Mater RV 621 oraz oratorium Juditha triumphans RV 644 Agitata in fidu flatu oraz A. Vivaldiego.
Wzięła udział w prawykonaniu Oratorium Civitas Christiana. Stanisław kardynał Wyszyński Prymas Tysiąclecia – Warszawa, Częstochowa 2017. Wystąpiła z recitalem w Ambasadzie RP w Arabii Saudyjskiej w Rijadzie, a także w Lidzie oraz Grodnie na Białorusi. Wystąpiła w roli Barbary w multimedialnym widowisku Paradoksalny rozkład sfery. Opera matematyczna autorstwa i reżyserii R. Kołakowskiego, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2017, a następnie wzięła udział w nagraniu spektaklu na DVD. Wystąpiła w koncercie muzyki operowej w Krynicy-Zdrój w ramach 51 Festiwalu im. J. Kiepury. Kilkakrotnie wykonała partię altową w Pasji wg św. Jana J.S. Bacha BWV 245 z zespołem instrumentów dawnych Senza batutta pod kierunkiem D. Mielko, a następnie w Niemczech z orkiestrą Filharmonii Jeneńskiej. Wystąpiła z cyklu koncertów na zaproszenie Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej, gdzie wykonała partię mezzosopranową oraz altową w utworze Magnificat BWV 243 J. S. Bacha z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Lubelskiej pod batutą Dominika Mielko. Wykonała kilkakrotnie partię altową w Stabat Mater J. Zeidlera z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Lubelskiej oraz Chórem KUL. Wzięła udział w serii koncertów w Łazienkach Królewskich oraz na Zamku Królewskim w Warszawie. Wystąpiła w serii spektakli Gliny z innej gliny. Ryngraf w reżyserii Ł.Witt – Michałowskiego na zaproszenie Teatru In vitro w Centrum Kultury w Lublinie. Od roku 2007 prowadzi działalność pedagogiczną. W roku 2022 otrzymała tytuł nauczyciela mianowanego. Naucza śpiewu solowego oraz teorii muzyki w Szkole Muzycznej I i II st. im. I.J. Paderewskiego w Chełmie.
W latach 2016 – 2018 roku prowadziła lekcje emisji głosu, zespoły wokalne, chór, teorię muzyki w Społecznej Szkole Muzycznej st. I w Chełmie. W 2017 -2019 roku nauczała śpiewu oraz emisji głosu w Akademii Wokalno-Teatralnej Jerzego Turowicza w Lublinie. Od 2016 roku naucza także emisji głosu w Archidiecezjalnym chórze chłopięco-męskim Pueri Cantorem Lublinenses