Artystka w makijażu i sukni

Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 9 lat w PSM I st. w Dzierżoniowie pod kierunkiem A. Piotrowskiej. W latach 1992-1998 była uczennicą PSM II st. im R. Bukowskiego we Wrocławiu w klasie rytmiki, a od 1994 roku także w klasie śpiewu solowego Dariusza Paradowskiego. W 2002 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. D. Paradowskiego. W latach 2002-2003 studiowała we Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2012 roku obroniła pracę doktorską w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, a w 2020 otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Pracuje jako profesor UMCS w Lublinie. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej i Polskiej Opery Królewskiej.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu, I nagrody na Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Anthony Rolf-Johnsona, Roberta Aldersona, Stephanie Friede, Mary Brennan, Krystynę Szostek-Radkową, Gerharda Kahry, Rusko Ruskova, Monikę Lenz, Zdzisławę Donat, Christiane Hampe, Christiana Elsnera. Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay.

Odbyła tournée po wielu krajach Europy (Niemcy, Holandia, Finlandia, Francja, Norwegia, Szwajcaria, Belgia, Włochy, Czechy, Węgry) i Azji (Chiny). Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE. Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: R. Alessandriniego, Ch. Rousseta, P. Rizzo, K. Kesselsa, F. Heyericka, A. Duczmal, J.T. Adamusa, W. Rodka, M. Pijarowskiego, R. Satanowskiego, M. Tracza i in. Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Brugge, Turnhout, Dijon, Avignonu, Toulouse, Reims, Besancon, Wersalu, Rennes, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken. Brała udział w premierach przygotowanych dla Vlaamse Opera w Antwerpii i Gandawie (R. Keiser: Diana de wraak van Cupido – Cupido), Theatre Montansier w Wersalu (W.A. Mozart: Apollo i Hiacynt – Melia), Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” (B. Britten: The Little Sweep – Rowan), Opery Polskiej (W.A. Mozart Die Zauberflöte – Pamina), Academy of Baroque Music Ambronay (J.B. Lully Cadmus et Hermione – Venus). Współpracowała z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonią Varsovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, Filharmonii w Łomży, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Lwowskiej, European Johann Strauss Orchestra, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”.

Od 2004, jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, kreowała główne role w operach W.A. Mozarta: La clemenza di Tito (Vittelia), Cosi fan tutte (Fiordiligi), Don Giovanni (Donna Anna), Lucio Silla (Giunia), Mitridate, re di Ponto (Sifare), Die Zauberflöte (1 Dama), Thamos. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała we Francji (2005, Cosi fan tutte), Szwajcarii (2006, Cosi fan tutte), Japonii (2007, Die ZauberflöteLa clemenza di TitoCosi fan tutteDon Giovanni).

W 2008 roku śpiewała rolę Lizetty w premierze Warszawskiej Opery Kameralnej Don Juan, czyli ukarany libertyn Albertiniego. W 2009 wystąpiła na festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie oraz nagrała płytę poświęconą muzyce Witolda Friemana z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku Małgorzata Rodek wzięła udział w głośnej inscenizacji opery Amadigi G.F. Haendla przygotowanej przez Capellę Cracoviensis, a także zarejestrowała dla Polskiego Radia premierę utworu Mikołaja Góreckiego Jasności promieniste z orkiestrą „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. W 2014, 2015 i 2016 roku wraz z European Johann Strauss Orchestra występowała w Chinach podczas tournée zespołu. W 2016 roku dokonała prawykonania wszystkich cykli pieśni Józefa Wieniawskiego. W tym samym roku brała udział we wznowieniu spektaklu Il Turco in Italia G. Rossiniego w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Fiorilli, a w styczniu 2017 roku wystąpiła jako Zosia w premierze wileńskiej wersji Halki S. Moniuszki z orkiestrą Capella Cracoviensis. W 2018 roku brała udział w produkcji Halki S. Moniuszki – wersja wileńska (Zofia) w Koomisen Opera w Helsinkach. W tym samym roku wraz z Capellą Cracoviensis inaugurowała Rok Stanisława Moniuszki w Wilnie, w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich, wykonując również Halkę S. Moniuszki (Zofia). W Polskiej Operze Królewskiej występuje jako Anna w Nędzy uszczęśliwionej M. Kamieńskiego, Donna Anna w Don Giovannim W.A. Mozarta, Hebdomasie S. Klonowica.

Posiada w swym repertuarze pieśni oraz większość partii oratoryjno-kantatowych J.S. Bacha, G.F. Haendla, G.B. Pergolesiego, A. Vivaldiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Lutosławskiego.