Grzegorzewicz-Rodek Małgorzata

MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ- RODEK 
 
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 9 lat w PSM I st. w Dzierżoniowie pod kierunkiem Anny Piotrowskiej. W latach 1992-1998 była uczennicą PSM II st. im Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu w klasie rytmiki, a od 1994 r. także w klasie śpiewu solowego Dariusza Paradowskiego. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Dariusza Paradowskiego. W latach 2002-2003 studiowała we Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2012 roku obroniła pracę doktorską w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a w 2020 otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Pracuje jako adiunkt UMCS w Lublinie. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej i Polskiej Opery Królewskiej.
Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu,  Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Anthony Rolf-Johnsona, Roberta Aldersona, Stephanie Friede, Mary Brennan, Krystynę Szostek-Radkową, Gerharda Kahry, Rusko Ruskova, Monikę Lenz, Zdzisławę Donat, Christiane Hampe, Christiana Elsnera. Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay. Odbyła tournee po wielu krajach Europy /Niemcy, Holandia, Finlandia, Francja, Norwegia, Szwajcaria, Belgia, Włochy, Czechy, Węgry/ i Azji /Chiny/. Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE. Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Rinaldo Alessandriniego, Christopha Rousseta, Pietro Rizzo, Koena Kesselsa, Floriana Heyericka, Agnieszki Duczmal, Jana Tomasza Adamusa, Wojciecha Rodka, Marka Pijarowskiego, Roberta Satanowskiego i in. Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Brugge, Turnhout, Dijon, Avignonu, Toulouse, Reims, Besancon, Wersalu, Rennes, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken. Brała udział w premierach przygotowanych dla Vlaamse Opera w Antwerpii i Gandawie /R. Keiser: „Diana de wraak van Cupido”- Cupido/, Theatre Montansier w Wersalu /W. A. Mozart: „Apollo i Hiacynt”- Melia/, Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” /B. Britten: „The Little Sweep”- Rowan/, “Opery Polskiej” /W. A. Mozart “Die Zauberflöte” - Pamina/, Academy of Baroque Music Ambronay /J. B. Lully “Cadmus et Hermione” - Venus/. Współpracowała z wieloma orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, Filharmonii w Łomży, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Lwowskiej, European Johann Strauss Orchestra, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”
Od 2004, jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, kreowała główne role w operach W.A. Mozarta: „La clemenza di Tito” /Vittelia/, „Cosi fan tutte” /Fiordiligi/, „Don Giovanni” /Donna Anna/, „Lucio Silla” /Giunia/, „Mitridate, re di Ponto” /Sifare/, „Die Zauberflöte” /1 Dama/, „Thamos”. Wraz z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała we Francji /2005 – „Cosi fan tutte”/, Szwajcarii /2006 – „Cosi fan tutte”/, Japonii /2007 – “Die Zauberflöte”, „La clemenza di Tito”, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”/ W 2008 roku śpiewała rolę Lizetty w premierze Warszawskiej Opery Kameralnej „Don Juan, czyli ukarany libertyn” Albertiniego. W 2009 roku wystąpiła na festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie oraz nagrała płytę poświęconą muzyce Witolda Friemana z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku Małgorzata Rodek wzięła udział w głośnej inscenizacji opery „Amadigi” J.F. Haendla przygotowanej przez Capellę Cracoviensis, a także zarejestrowała dla Polskiego Radia premierę utworu Mikołaja Góreckiego „Jasności promieniste” z orkiestrą „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. W 2014, 2015 i 2016 roku wraz z European Johann Strauss Orchestra występowała w Chinach podczas tournee zespołu. W 2016 roku dokonała prawykonania wszystkich cykli pieśni Józefa Wieniawskiego. W tym samym roku brała udział we wznowieniu spektaklu „ Il Turco in Italia” G. Rossiniego w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Fiorilli, a w styczniu 2017 roku wystąpiła jako Zosia w premierze wileńskiej wersji „Halki” S. Moniuszki z orkiestrą Capella Cracoviensis. W 2018 roku brała udział w produkcji „Halki” S. Moniuszki - wersja wileńska (Zofia) w Koomisen Opera w Helsinkach. W tym samym roku wraz z Capellą Cracoviensis inaugurowała Rok Stanisława Moniuszki w Wilnie, w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich, wykonując również „Halkę” S. Moniuszki (Zofia). W Polskiej Operze Królewskiej występuje jako Anna w „Nędzy uszczęśliwionej” M. Kamieńskiego, Donna Anna w „Don Giovannim” W.A. Mozarta, „Hebdomasie” S. Klonowica.
Posiada w swym repertuarze pieśni oraz większość partii oratoryjno-kantatowych J. S. Bacha, G.F. Haendla, G.B. Pergolesiego, A. Vivaldiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Lutosławskiego.