W.A. Mozart „Uprowadzenie z seraju”


Niedziela, 01 marca 2020, godz. 17:00
Bilety – 60, 50 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Opera w wykonaniu koncertowym

Joanna Moskowicz (Konstanze) – sopran
Hanna Okońska (Blonde) – sopran
Tomasz Krzysica (Belmonte) – tenor
Rafał Grozdew (Pedrillo) – tenor
Dariusz Górski (Osmin) – bas
Paweł Gabara – aranżacja teatralna i narracja
Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Wojciech Rodek – dyrygent

Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart – „Uprowadzenie z seraju” („Die Entführung aus dem Serail”) KV 384

Premiera Uprowadzenia z seraju wiąże się z przełomowymi wydarzeniami w życiu Mozarta. Po pierwsze – rok wcześniej zrywa on z uciążliwą protekcją surowego arystokraty i staje się wolnym twórcą, dziś powiedzielibyśmy „freelancerem”, po drugie – w dwa tygodnie po premierze żeni się z Konstancją Weber, której imię nosi nie bez powodu jedna z głównych bohaterek. Kompozytor miał już w swoim dorobku kilka dzieł operowych, w tym popularne Bastien i Bastienne oraz Idomeneusz, król Krety, ale prawdziwie wielkie dzieła były jeszcze przed nim. Pomiędzy latami 1786-1791 powstaną: Wesele Figara, Don GiovanniCosì fan tutte i Czarodziejski flet.
Uprowadzenie z seraju natychmiast po premierze rozpoczęło tryumfalny pochód przez wiele scen operowych, począwszy od Pragi, Warszawy (w wersji oryginalnej, a potem w tłumaczeniu Wojciecha Bogusławskiego) i niemal wszystkie stolice Europy. Jedynie Włosi czekali na tę operę aż do XX wieku.
Uprowadzenie to właściwie singspiel, w którym słowo ma znaczenie równe muzyce, ale sam Mozart w liście do ojca pisał: „Poezja w operze musi być po prostu posłuszną córą muzyki”. Opowieść – choć pozornie mało skomplikowana – jest jednak niezwykle bogata w ludzkie namiętności. To huśtawka nastrojów i przeżyć bohaterów, od przejmującego bólu tęsknoty za ukochanym/ukochaną (Konstancja, Belmonte) do roziskrzonej humorem i temperamentem frywolnej akceptacji życia (Blonda, Pedrillo). Są też, jakby przeniesieni z dramatów Szekspira, ci niekochani, acz żarliwie kochający (Osmin, Selim). Nic w miłości nie jest proste. Nawet jej gorące wyznanie może być opacznie zrozumiane, bo nie ma miłości bez zazdrości. Komplikacja goni komplikację, na scenie jest jak w życiu. Trochę też jak w życiu samego Mozarta.
Nasz koncert operowy będzie zawierał elementy inscenizacji teatralnej, co powinno uczynić wieczór jeszcze atrakcyjniejszym.
 

Elementów scenografii użyczyli:

Fundatorem upominków dla wykonawców była firma:

Muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart 
Libretto: Gottlieb Stephanie 
Język oryginału: niemiecki 
Źródło literackie: Christoph Friedrich Bretzner 
Prapremiera: 16 lipca 1782, Wiedeń

 

Partner Filharmonii