Koncert Symfoniczny: Konstanty Andrzej Kulka - KONCERT ODWOŁANY


Piątek, 20 marca 2020, godz. 19:00
Bilety – 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Koncert odwołany!

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Konstanty Andrzej Kulka
– skrzypce
Juozas Domarkas – dyrygent

Program:
Ludwig van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
Franciszek Liszt – Mazepa
Franciszek Liszt – Preludia

Takiego koncertu nie można przegapić. Zapraszamy na spotkanie z najbardziej podziwianym na świecie polskim skrzypkiem przez ostatnie dziesięciolecia. Fenomenalna wręcz wrażliwość muzyczna i wirtuozeria nieustannie zjednuje mu uznanie krytyków i uwielbienie publiczności. Koncert poprowadzi Juozas Domarkas, który wielokrotnie zasiadał w jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Przez 51 lat prowadził Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną i wraz z nią i wieloma innymi zespołami uczestniczył w licznych międzynarodowych festiwalach muzycznych. Doceniany jest nie tylko przez środowisko muzyczne, a jego zasługi przyniosły mu liczne odznaczenia. Został uhonorowany Litewskim Orderem Krzyża Wielkiego Pierwszej Klasy Księcia Giedymina (1998), Nagrodą Rządu Litewskiego za zasługi dla kultury litewskiej (1997) oraz Nagrodą Narodową Republiki Litewskiej (2000). W 2006 roku z kolei Prezydent RP, Lech Kaczyński, odznaczył go Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej za rozwój kontaktów kulturalnych między Litwą a Polską.

Koncert skrzypcowy D-dur op. 61, który w Lublinie wykona Konstanty Andrzej Kulka to jedyny, zachowany w całości, koncert na skrzypce solo Ludwiga van Beethovena (1770-1827). Koncert jest uważany za jeden z najwspanialszych przykładów gatunku.  Powstał w 1806 roku dla przyjaciela Beethovena – Franza Clementa, skrzypka i dyrygenta orkiestry „Theater an der Wien” i jemu też pierwotnie był dedykowany. Premiera odbyła się 23 grudnia 1806 w „Theater an der Wien”. Koncert nie wzbudził entuzjazmu zarówno wśród krytyki, jak i publiczności. Przyczyną niepowodzenia był z pewnością fakt,  że utwór powstawał niemal do ostatniej chwili przed planowanym wykonaniem i Franz Clement nie zdążył opanować swojej partii. Z dzisiejszej perspektywy wydawać się może, że dla ówczesnych słuchaczy była to muzyka zbyt skomplikowana, a skrzypków koncert odstraszał technicznymi trudnościami. Na swoje „drugie” życie Koncert skrzypcowy D-dur musiał poczekać do 1844 roku, kiedy to na nowo odkrył go 13-letni wówczas skrzypek Joseph Joachim. Jego wykonanie Koncertu z Londyńskimi Filharmonikami pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna wzbudziło powszechny zachwyt. Artysta rozpropagował koncert, który od tego momentu stał się jednym z najbardziej znanych utworów na skrzypce i orkiestrę.  

Franciszek Liszt (1811-1886) uchodził za jednego z największych wirtuozów fortepianu swoich czasów i dzięki ponad 1300 pracom i opracowaniom jednocześnie jednym z najproduktywniejszych kompozytorów XIX wieku. Jego koncepcja muzyki programowej i zastosowanie nowego rodzaju środków harmonicznych i formalnych czyni z niego, obok Richarda Wagnera, jedną z najbardziej znanych postaci nowej szkoły niemieckiej (niem. Neudeutsche Schule). Liszt również uchodzi za ojca nowego gatunku muzycznego – poematu symfonicznego. W rzeczywistości pierwszy podwaliny pod gatunek stworzył Feliks Mendelssohn, jednak Liszt nadał tej formie muzycznej charakter i oblicze jakie dziś znamy z jego rozpoznawalną cechą transformacji motywów, podobną do leitmotivu R. Wagnera i H. Berlioza.  Podczas koncertu usłyszymy dwa z trzynastu poematów symfonicznych skomponowanych przez Franciszka Liszta. Mazepa nawiązuje do postaci hetmana kozackiego Iwana Mazepy – jako program pozamuzyczny służył wiersz Victora Hugo Mazeppa. Tytuł Preludia wywodzi się z programu literackiego („Les Préludes” XV medytacji z tomu „Nouvelles méditations poétiques” A. Lamartine'a). Oprócz tego kompozytor dołączył do utworu swój tekst osnuty na kanwie symboliki drogi życiowej,  którą Liszt widzi jako „szereg preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą wzniosłą nutę intonuje śmierć”.


Konstanty Andrzej Kulka

 


Juozas Domarkas

 

 

 

Partner Filharmonii