10. Rocznica Katastrofy Smoleńskiej - KONCERT ODWOŁANY


Środa, 08 kwietnia 2020, godz. 19:00
Bilety – 50, 40 zł
Sala koncertowa FL

Koncert odwołany!

Pod patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego
Jarosława Stawiarskiego

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
– sopran
Iwona Lubowicz – sopran
Rafał Grozdew – tenor
Dariusz Górski – bas


Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego
Irina Bogdanovich – przygotowanie chóru
Chór Instytutu Muzyki WA UMCS
Zofia Bernatowicz
– przygotowanie chóru
Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej

Jerzy Zelnik – recytacja
Dawid Jarząb
– dyrygent

Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia g-moll nr 25 KV 183
Wolfgang Amadeusz Mozart – Wielka Msza c-moll KV 427
 

Zapraszamy na koncert, którym Filharmonia Lubelska pragnie włączyć się w obchody dwóch bardzo ważnych rocznic – 80. rocznicy mordu katyńskiego dokonanego przez Sowietów na polskich oficerach, a nade wszystko 10. rocznicy katastrofy smoleńskiej.
Symfonia g-moll nr 25 KV 183 oraz Wielka Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusza Mozarta, które znalazły się w programie w sposób szczególny czynią zadość wymogom stawianym materii muzycznej przez tak wzniosłą okazję. Symfonia jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów kompozytora i stanowi znakomite dopełnienie Wielkiej Mszy c-moll, która z kolei jest jednym z najbardziej znanych dzieł muzyki religijnej. Jest ona nazywana Wielką dla podkreślenia monumentalnej koncepcji dzieła oraz jej znaczenia w kanonie światowej literatury muzycznej. Jest dziełem niedokończonym, co w sposób wielce symboliczny odpowiada okazji.

Wolfgang Amadeusz Mozart stworzył ponad 60 symfonii, ale to Symfonia g-moll nr 25 KV 183, którą będzie można usłyszeć tego wieczoru, zadecydowała o wpisaniu austriackiego kompozytora do grona najlepszych symfoników. Powstała na przełomie 1773/1774 roku i ze swoim dramatycznym wyrazem znacznie wyłamywała się z zasad tradycyjnego stylu i zwiastowała głębokie przemiany, które wkrótce miały nastąpić w muzyce. Kompozycja posiada wyjątkowo dramatyczny i poważny charakter, widoczny już w I części (Allegro con brio) i trwający do końca. Szczególnie Menuet i finał (Allegro) zachowują poważny, podniosły nastrój, złagodzony przez Andante.
Msza to gatunek muzyczny oparty na liturgicznym pierwowzorze, do którego często sięgali kompozytorzy każdej niemal epoki. Wielka Msza c-moll jest jednym z najbardziej znanych dzieł muzyki religijnej tego gatunku. Jest ona nazywana Wielką nie tylko dla podkreślenia monumentalnej koncepcji dzieła, ale również ze względu na ogromne znaczenie w historii muzyki. Napisana w latach 1782/1783 z okazji zaślubin z Konstancją Weber – pierwszą odtwórczynią partii sopranowej. Niestety msza nie została dokończona przez Mozarta. W roku 1901 Aloys Schmitt, według własnej koncepcji, dobrał utwory Mozarta, którymi uzupełnił brakujące części mszy, a więc Credo (od Crucifixus), Agnus Dei i Dona Nobis Pacem.

 

Partner Filharmonii