Koncert Symfoniczny: M. Sławek / R. Delekta


Piątek, 24 kwietnia 2020, godz. 19:00
Bilety – 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

Koncert Symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Maria Sławek – skrzypce
Rafał Jacek Delekta – dyrygent

Program:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery „Cyrulik sewilski”
Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77
Camille Saint-Saëns – II Symfonia a-moll op. 55

Maria Sławek – skrzypaczka, wykładowczyni Akademii Muzycznej w Krakowie, grająca na instrumencie Charles’a François Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817). Artystka w 2015 roku, wraz z pianistą Piotrem Różańskim, nagrała płytę z muzyką Mieczysława Weinberga, która została objęta patronatem Programu 2. Polskiego Radia. Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie.

Tego wieczoru zabrzmi perła literatury skrzypcowej – jedyny koncert skrzypcowy Johannesa Brahmsa (1833-1897). Przez jednych doceniany i sytuowany w czołówce kompozycji tego gatunku, obok dzieł: L. van Beethovena, M. Brucha, czy F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, przez innych zaś uznawany za mało atrakcyjny, czy wręcz za „nie możliwy do zagrania” (H. Wieniawski). Kompozytor nawiązuje w nim do spuścizny Ludwiga van Beethovena, zwłaszcza do Koncertu skrzypcowego w tej samej tonacji (D-dur). Dedykowany przyjacielowi i skrzypkowi Josephowi Joachimowi utwór swoją premierę miał 1 stycznia 1879 roku pod batutą samego kompozytora. Budowa koncertu mieści się w trzyczęściowym schemacie: Allegro non troppo;  Adagio; Allegro giocoso, ma non troppo vivace — Poco più presto.
II Symfonia Camille’a Saint-Saëns’a (1835-1921) to przykład ekonomii orkiestrowej i strukturalnej spójności z ustępami ukazującymi kompozytora jako mistrza fugi. Sam twórca uchodził za „genialne dziecko”, które w wieku 10 lat potrafiło zagrać z pamięci wszystkie 32 sonaty fortepianowe Beethovena! Swój pierwszy publiczny recital w „Salle Pleyel”, po którym okrzyknięto go „drugim Mozartem”, dał w wieku 11 lat, a mając 17 lat napisał swoją pierwszą symfonię. F. Liszt słysząc grę Saint-Saëns’a na organach w paryskich kościołach nazwał go jednym z najlepszych organistów.

 

 

 

 

Partner Filharmonii