75. Rocznica Zakończenia II Wojny Światowej


Piątek, 08 maja 2020, godz. 19:00
Bilety – 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Piotr Alexewicz
– fortepian
I miejsce na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina
Marek Pijarowski – dyrygent 
 

Program:
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Henryk Mikołaj Górecki – III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”

Filharmonia Lubelska włącza się w obchody 75. rocznicy zakończenia II Wojny Światowej. Wydarzenia, które chcemy upamiętnić odcisnęły na Polsce i Polakach olbrzymie piętno. To podczas tej wojny na nowo straciliśmy niepodległość oraz zginęło niemal 6 mln obywateli naszego kraju. Pamięć o tym wydarzeniu powinna być kultywowana i przekazywana, by młode pokolenie Polaków wiedziało komu zawdzięcza życie w wolnej Polsce, szczególnie gdy na ziemi pozostaje coraz mniej świadków owych wydarzeń.
Gościem specjalnym będzie Piotr Alexewicz – 19-letni pianista, zdobywca I miejsca na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina. I i II nagroda zdobyta w tym konkursie upoważnia do uczestnictwa w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim z pominięciem eliminacji wstępnych. Na bogatej liście osiągnięć pianisty znajdują się także nagrody na międzynarodowych konkursach: Fontys Hoogschool w Tilburgu, im. A. Rubinsteina w Düsseldorfie, Ville de Gagny (Grand Prix) i na 48.Ogólnopolskim Konkursie im. F. Chopina w Gdańsku.
II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina łączy w sobie dwa żywioły – wirtuozerię i romantyczność – stanowiące bezpośredni wyraz osobowości kompozytora, która objawiła się z wielką siłą w koncertach fortepianowych i skonkretyzowała się w zespole cech tworzących indywidualny styl polskiego kompozytora.
III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” to z kolei utwór, który przyniósł Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu popularność niespotykaną dotąd w świecie muzyki współczesnej. W ukończonym w 1976 roku utworze prostota materiału muzycznego połączona z żarliwością ekspresji stworzyły pełną duchowości atmosferę, w kręgu muzyki polskiej porównywalną jedynie ze Stabat Mater Karola Szymanowskiego – utworu, który był Góreckiemu niezwykle bliski. Obaj twórcy zdecydowali się ograniczyć środki muzyczne i sięgnąć do polskiej muzyki ludowej i religijnej, aby stworzyć utwór o głęboko sakralnym charakterze, ściśle związany z wiarą katolicką, a w szczególności z niezwykle w Polsce silnym kultem maryjnym. O ile jednak Szymanowski w swym Stabat Mater podążył za tradycją muzyki chóralnej, o tyle Górecki – mimo, że zainspirowany tym samym tematem Matki Bożej Bolesnej – zdecydował się na stworzenie pełnowymiarowej symfonii. Niemal godzinny utwór składa się z trzech części, nazwanych przez kompozytora „pieśniami żałosnymi”.


Piotr Alexewicz
 


Marek Pijarowski

 

 

 

Partner Filharmonii