Koncert kameralny: Kwartet Śląski (Kozłówka)


Sobota, 27 czerwca 2020, godz. 17:00
Bilety – wstęp wolny

 

Ten koncert już się odbył.



Na wszystkie koncerty bezpłatne z cyklu „Czas to miłość...” uczestnicy zobowiązani są do wypełnienia i przyniesienia ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych Ministerstwa Kultury i Dzedzictwa Narodowego.

POBIERZ OŚWIADCZENIE

Czas to Miłość
W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

Kwartet Śląski
Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela
Karol Furtak – prowadzenie koncertu

Program:
H. M. Górecki – III Kwartet smyczkowy „…pieśni śpiewają” op. 67, cz. II
A. Pärt – Psalom
E. Knapik – I Kwartet smyczkowy cz. II „Pieśń”
A. Lasoń – V Kwartet smyczkowy cz. IV „Dla aniołów”
Arvo Pärt – Da pacem Domine
H. M. Górecki – III Kwartet smyczkowy „…pieśni śpiewają” op. 67, cz. IV

Zapraszamy państwa do przepięknej kaplicy w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce na koncert współczesnej muzyki kameralnej w wykonaniu cenionego w Polsce i na świecie Kwartetu Śląskiego.
Kwartet Śląski został założony w roku 1978. Muzycy wywodzą się z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Aktualnie w skład kwartetu wchodzą: Szymon Krzeszowiec (I skrzypce), Arkadiusz Kubica (II skrzypce), Łukasz Syrnicki (altówka) i Piotr Janosik (wiolonczela). Na ich repertuar składają się przede wszystkim utwory polskich kompozytorów XX-wiecznych, ale nie stronią oni również od kompozycji z wcześniejszych epok. Na swoim koncie mają nagranych ponad 40 płyt i prawie 20 nagród zdobytych w Polsce, Niemczech i we Francji.
III Kwartet smyczkowy op. 67 „...pieśni śpiewają" został przez Henryka Mikołaja Góreckiego napisany dla amerykańskiego Kronos Quartet (tak jak dwa poprzednie kwartety). Kompozycja powstawała bardzo długo. David Harrington, dyrektor artystyczny kwartetu, usłyszał od Góreckiego w roku 1995, że kompozycja jest już prawie ukończona. Tak na prawdę ukończona i wykonana została dopiero w roku 2005. Składa się z pięciu części, które w większości przepełnia głęboki, pełny smutku liryzm. Efekt zostaje osiągnięty poprzez maksymalną oszczędność środków wyrazu.
Utwory Eugeniusza Knapika to kompozycje z okresu tzw. Nowego Romantyzmu. I Kwartet smyczkowy E. Knapika został skomponowany w roku 1980 na zamówienie Krzysztofa Pendereckiego. Sam kompozytor o swoim utworze mówił tak: „Moim zamiarem było napisanie utworu nawiązującego do apogeum rozwojowego, jakie forma ta osiągnęła w kwartetach Beethovena. Mówiąc o nawiązaniu mam oczywiście na myśli nie samą technikę kompozytorską, czy budowę formalną Beethovenowskich kwartetów, lecz ich ciężar gatunkowy."
V kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia to kompozycja ukończona w roku 2003. Nosi on tytuł „siedem i pół kwartetu". Powstał on z okazji 750. lokacji miasta Bytom, stąd symboliczny tytuł utworu. Poszczególne jego części dedykowane zostały „artystycznym przyjaciołom kompozytora, związanym z miastem Bytomiem": Kwartetowi Śląskiemu, Kwartetowi „Akademos", żonie Annie, Jackowi Łumińskiemu i jego Teatrowi Tańca, Markowi Mosiowi, Aniołom i Księdzu Hubertowi Kowolowi oraz Piotrowi Janosikowi. Muzyka każdego z ogniw koncentruje się wokół innej idei – od anielskich quasi-chorałów po rytmiczne ostinato.
Muzyka Arvo Pärta to oryginalny styl „tinntinnabuli" (łac. dzwonek). Nazwa ta pochodzi od podobieństwa do grających dzwonków. Jego kompozycje nawiązują do hezychii – praktyk medytacyjno-ascetycznych. Twórczość ta oparta jest na redukcjonizmie mającym na celu stworzenie atmosfery kontemplacji właściwej dla tekstów, którymi kompozytor się posługuje, czyli najczęściej należącymi do religii i liturgii rzymskokatolickiej. Najprostsze formy muzyczne i skromne instrumentarium tworzą muzykę pełną pokory, a zarazem czystą i szlachetną. Dzieło Estończyka przeniknięte jest na wskroś subtelną metafizyką, stając się źródłem doznań mistycznych.



Miejsce – Kaplica w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

wstęp wolny/ liczba miejsc ograniczona – obowiązkowa rezerwacja miejsc:
tel. 81 53-15-112, -118, bilety@filharmonialubelska.pl


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca