Koncert kameralny: „Czas to miłość...” (Kozłówka)


Sobota, 20 czerwca 2020, godz. 18:30
Bilety – wstęp wolny

 

Ten koncert już się odbył.



Na wszystkie koncerty bezpłatne z cyklu „Czas to miłość...” uczestnicy zobowiązani są do wypełnienia i przyniesienia ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych Ministerstwa Kultury i Dzedzictwa Narodowego.

POBIERZ OŚWIADCZENIE

Czas to Miłość
W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

Koncert Kameralny

Tomasz Strahl – wiolonczela
Robert Morawski – fortepian
Karol Furtak – prowadzenie koncertu

Program:
F. Chopin – Polonez A-dur op. 40
F. Chopin – Introdukcja i Polonez C-dur op. 3
M.K. Ogiński – Polonez a-moll „Pożegnanie ojczyzny”
I.J. Paderewski – Melodia op. 16 nr 2
I.J.Paderewski – Menuet G-dur op. 14 nr 1
M. de Falla – Sześć narodowych pieśni hiszpańskich
P. Czajkowski – Pezzo capriccioso op. 62

Jest to pierwszy koncert w kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce z cyklu "Czas to miłość" poświęconego pamięci kardynała Stefana Wyszyńskiego. Wieczór rozpocznie twórczość Fryderyka Chopina. Przyjmuje się, że szkic Poloneza A-dur op. 40 Chopin przywiózł z Majorki (na której to powstał cykl 24 preludiów). Kompozycja ta nie posiada introdukcji ani cody, temat natomiast pełen jest ostrych i zdecydowanych brzmień. Całość sprawia wrażenie odwoływać się do muzyki militarnej. Tradycja głosi, że Poloneza A-dur wyobrażał sobie Chopin w funkcji poloneza koronacyjnego. Natomiast Introdukcja i polonez C-dur Fryderyka Chopina to utwór dość niezwykły, ponieważ to jedna z niewielu kompozycji kameralnych tego kompozytora. Pierwszy powstał Polonez w stylu brillant, został on wydany w roku 1829, Introdukcja natomiast została wydana rok później. 

Polonez a-moll „Pożegnanie ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego ukazał się drukiem w 1794 roku. Jest to fortepianowa kompozycja powstała w okresie sentymentalizmu, czyli wtedy, gdy klasycyzm ustępował powoli epoce romantyzmu. Utwór jest bardzo ceniony za naszą wschodnia granicą.

Polską część tego koncertu zakończy twórczość Ignacego Jana Paderewskiego. Pierwszym utworem będzie Melodia op. 16 nr 2. Jako drugi usłyszymy Menuet G-dur op. 14 nr 1. Ta krótka kompozycja fortepianowa, powstała w 1887 roku, stała się jednym z najpopularniejszych utworów Paderewskiego i przyćmiewa ona jego bardziej znaczące dzieła

Pierwszym utworem tego wieczoru zagranicznego kompozytora będzie Sześć narodowych pieśni hiszpańskich Manuela de Falli. Jest to jeden z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich. Początkowo twórczość tego kompozytora nacechowana była późnoromantyczną stylistyką, by później przejść do fascynacji impresjonizmem C. Debussy’ego i na koniec skierować się w stronę neoklasycyzmu.

Na koniec koncertu zabrzmi dla Państwa twórczość Piotra Czajkowskiego w postaci Pezzo capriccioso op. 62. Oryginalnie jest to kompozycja na wiolonczelę i orkiestrę w tonacji h-moll. Kapryśny (capriccioso) aspekt tego utworu pochodzi z fantazyjnego ujęcia różnych aspektów prostego tematu. Melancholijny charakter utworu był spowodowany chorobą przyjaciela Czajkowskiego – Nikołaja Kondratyeva. Kompozycja ta została napisana dla wiolonczelisty Anatolija Brandukowa. Pierwszej jej wykonanie miało miejsce 28 lutego 1888 roku.


Miejsce – Kaplica w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

wstęp wolny/ liczba miejsc ograniczona – obowiązkowa rezerwacja miejsc:
tel. 81 53-15-112, -118, bilety@filharmonialubelska.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca