„Czas to miłość”: Koncert symfoniczny (A. Turalska / A. Kosendiak)


Piątek, 04 września 2020, godz. 19:00
Bilety - 15 zł
Sala koncertowa FL

Czas to Miłość
W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

Koncert Symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Aleksandra Turalska – sopran
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Karol Furtak – prowadzenie koncertu 

Program:
F.X. Richter – Symfonia D-dur
W.A. Mozart – „Exultate, jubilate” KV 165
M.J. Żebrowski – Magnificat: „Suscepit Israel”
W.A. Mozart – Symfonia g-moll nr 25 KV 183
 

Jako pierwszą usłyszymy Symfonię D-dur Franza Xaviera Richtera – kompozytora należącego do przedklasycznej szkoły mannheimskiej. Główną jej zasługą było wytworzenie obsady orkiestry złożonej z kwintetu smyczkowego i podwójnej obsady instrumentów dętych. W ich twórczości wykrystalizowała się faktura homofoniczna, w której dominowała jedna linia melodyczna w oparciu o akompaniament. Właśnie szkoła manheimska położyła podwaliny pod symfonie czyli nowy gatunek, który zrewolucjonizował muzykę. Zaczęli również stosować zróżnicowaną artykulację w utworach.
 
„Exultate, jubilate” to motet napisany przez zaledwie 17-letniego Mozarta w Mediolanie. Składa się z trzech części. Utwór został skomponowany w roku 1773, następnie dwukrotnie modyfikowany w latach 1779 i 1780. Adresatem dzieła był włoski kastrat Venanzio Rauzzini. Najbardziej charakterystycznym fragmentem tego utworu jest znane wszystkim Alleluja.
 
Następnie zabrzmi fragment Magnificatu – kantyku Najświętszej Maryi Panny – „Suscepit Israel” w opracowaniu Marcina Józefa Żebrowskiego, polskiego kompozytora przełomu baroku i klasycyzmu. Był on przedstawicielem stylu galant w muzyce religijnej. Magnificat to jego pierwsze opublikowane dzieło (opracowane przez R. Heisinga). Wydane zostało w Krakowie w 1968 roku w serii „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej” (nr 64).
 
Koniec wieczory wypełni Symfonia g-moll nr 25 KV 183 Mozarta. Jest to klasyczna czteroczęściowa symfonia skomponowana w 1788 roku. Pierwsza z dwóch symfonii w tej tonacji W. A. Mozarta. Dla rozróżnienia nazywana jest „Małą” Symfonią g-moll (ze względu na swe niewielkie rozmiary). Jest to kompozycja zapowiadający nowy etap stylistyczny w twórczości Mozarta. Wszystkie 3 części (poza Menuetem) utrzymane są w formie sonatowej, szczególnie rozbudowanej w skrajnych częściach molowych.

SPRZEDAŻ BILETÓW OD 1 SIERPNIA 2020 R.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca