„Zagubione skarby”. Koncert zapomnianych utworów polskich kompozytorów


Piątek, 18 września 2020, godz. 19:00
Bilety – 25 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.





Nowy, międzynarodowy projekt koncertowy będący rozwinięciem programu „Polskie Krajobrazy” prezentowanego w latach 2018 i 2019 m.in. w ramach Festiwalu INVITATION w nowojorskiej sali Carnegie Hall oraz Shanghai East China Normal University. Autorka projektu, skrzypaczka Joanna Okoń, przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach drugiej połowy XIX w. i XX w. i utworach, które zaginęły „w ostatniej, zakurzonej szufladzie”, a okazały się prawdziwymi odkryciami i zapomnianymi perłami polskiej kameralistyki.

W programie projektu znalazły się utwory kompozytorów:

Franza Godebskiego, Karola Kątskiego, Rachel Knobler, Feliksa Nowowiejskiego, Krzysztofa Pendereckiego,  Ludomira Różyckiego, Mariana Sawy, Karola Skarżyńskiego, Antoniego Stolpe, Pauli Szalit, Henryka Waghaltera, Mieczysława Weinberga.

Wykonawcy:

Joanna Okoń – skrzypce
Anna Wróbel – wiolonczela
Elena Zhukova – fortepian
 

Joanna Okoń

Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod kierunkiem prof. J. Staniendy, a także staż artystyczny w klasie prof. K.A. Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła m.in. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir N. Marriner, F. Luisi, S. Vegh, L. Hager         oraz H. Schiff. Występowała m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział min. w projekcie multimedialnym „Mity” prezentowanym przez Jeunesses Musicales w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak znanymi zespołami muzycznymi, jak Concerto Avenna pod kierunkiem A. Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m.in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d' Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig ‐ Holstein i wielu innych, współpracując z takimi dyrygentami jak L.Maazel, C. Dutoit, V. Gergiev, E. Krivine, A. Mustonen, K. Penderecki, M. Minkowski, J. Semkow, J. Maksymiuk, G. Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła min.takim solistom jak M. Argerich, B. Berezovsky, R. Capucon, A. Dumay, J. Galway, N. Kennedy, M. Maisky, A.-S. Mutter, M. J. Pires, I. Pogorelic, P. Anderszewski czy R. Blechacz. W 2018 roku jako solistka wystąpiła z D.Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tą okazję kwintet "Dybuk" kompozytora Wlad Marhulets. Ważne miejsce w życiu artystki zajmuje działalność pedagogiczna jak również uczestnictwo w organizowanych przez Filharmonię Narodową koncertach dla dzieci i młodzieży. Z pianistką Katarzyną Glensk dokonała nagrania nieznanych utworów polskich kompozytorów z początku XX w. Z programem tym wystąpiła w nowojorskiej sali Carnegie Hall (2018) oraz w Shanghai East China Normal University (2019) w ramach kolejnych edycji Festiwalu INVITATION.
 

Anna Wróbel

Anna Wróbel ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiałam u prof. A. Orkisza, R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz I. Monighettiego. Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Ł. Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli. Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Ma na swoim koncie szereg światowych premier fonograficznych. Jako pierwsza współcześnie wykonała i nagrała utwory polskiego kompozytora A. Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy oraz „Fantazję” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, a także "Suitę" na wiolonczelę i fortepian oraz "Koncert wiolonczelowy" A. Kulikowskiego, „Serenady” M. Popławskiego, „Suity” W. Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet smyczkowy i wiele innych. Z pianistą M.Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes” z polskimi miniaturami wiolonczelowymi, a z zespołem Camerata Vistula płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się polskie utwory na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Ostatnio artystka dokonała rejstracji kompletu kaprysów na wiolonczelę solo A. Piattiego.

Anna Wróbel jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku. Jest też absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i autorką pierwszej naukowej monografii polskiej wiolonczelistyki „Cudowny to instrument wiolonczella – historie polskich wiolonczelistów XIX i XX w.”
 

Elena Zhukova

Pianistka i klawesynistka. Studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie u prof. Svitlany Shabaltiny (klawesyn) oraz Valeriya Kozlova (fortepian). Uczestniczyła w kursach fortepianowych i klawesynowych u takich mistrzów jak: Frederic Aguessy, Mikhail Arkadiev, Philippe Bianconi, Berngard Billiter, Teresa Dusso, Philippe Entremont, Alexis Galperin, Martin Gester, Bernd Goetzke, Jay Gottlieb, Ketil Haugsand, Władysław Kłosiewicz, Robert Kulek, Schmuel Ashkenazi,Noel Lee, Diana Ligeti, Christopher Stambridge, Marek Toporowski, Elżbeta Stefańska, Michel Ulmann, Aline Zylberajch. Laureatka wielu nagród, m.in. The First Prize of International competition of young performers „ ХХІ -century art” (Ukraine, Kiev, Vorzel, 2003), The First Prize and Audience Prize of International competition “Three centuries of classical romance” (Saint-Petersburg, Rosja, 2008), The First Prize in “Section Solo”, The Absolute First Prize in Section “Bach Concerto for Harpsichord with an Orchestra” of Wanda Landowska Harpsichord Competition (Bari, Włochy, 2014), Absolute winner in the International Piano Competition (Serbia, 2016), 1st Prize in the International Tadini Competition (Lovere, 2016). Jako uznana pianistka występuje z repertuarem solowym, kameralnym oraz w koncertach symfonicznych w najsłynniejszych salach koncertowych Ukrainy i za granicą, m.in. w Argentynie, Francji, Holandii, Korei Południowej, Niemczech, Norwegii, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i USA. Jako część projektu muzycznego TwoViolins reprezentowała Ukrainę na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Phongchang/Seoul 2018 oraz na Młodzieżowych Igrzyskach Olimpijskich w Buenos Aires 2018. Brała udział w festiwalu jazzowym ASUJAZZ w Asuncion w Paragwaju, 2018. Współpracuje jako akompaniatorka przy wystawieniach dzieł operowych (m.in. «Orfeo» Glucka, «The Bear» Waltona, «Rita» Donizettiego, «King Arthur», «Fairy Queen» i «Dioclesian» Purcella, «Don Giovanni» Mozarta etc.). Występuje też zespołami kameralnymi «Kiev-baroque-ensemble», «Offertorium», «Ars Amarilli», «Secundum artem», «Lege artis». Jako ekspert w dziedzinie muzyki dawnej współpracowała z rozgłośnią radiową Radio “Aristocrats”, gdzie wspólnie ze swoimi studentami i przyjaciółmi zrealizowała wiele projektów koncertowych, wykładów oraz z dziedziny visual arts. Elena Zhukova wykłada w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (zespoły kameralne), uczy fortepianu i prowadzi zespoły kameralne w Lysenko Special Musical School, a także klasę klawesynu Kijowskim Instytucie Muzyki im. R. Gliera.