Recital organowy/Improwizacje organowe


Piątek, 26 lutego 2021, godz. 19:00
Bilety – 15 zł
Sala koncertowa FL

PIOTR ROJEK – organy

KAROL WIEWIÓRKA – prowadzenie koncertu

Program:
J. S. Bach – Toccata i fuga d-moll BWV 565
J. S. Bach – „O Mensch, bewein dein Sünde groß” BWV 622
Jehan Alain – Litanies
Improwizacje organowe

Wracamy do gry!
Król instrumentów – organy piszczałkowe – ponownie wypełni potęgą swego brzmienia salę koncertową Filharmonii Lubelskiej. Recital organowy Piotra Rojka to kolejna propozycja na piątkowy wieczór. Oczywiście nie może zabraknąć niepowtarzalnych improwizacji organowych.
Za największego kompozytora i zarazem organistę bezspornie uznaje się Jana Sebastiana Bacha. Był on nie tylko jednym z największych wirtuozów tego instrumentu, ale również dał podwaliny do nowego rozumienia dzieła muzycznego, w tym utworu organowego. Jego mistrzowskie wykorzystanie organów dla celów artystycznych i liturgicznych do dnia dzisiejszego wzbudza zachwyt melomanów. Za każdym razem wrażenie na słuchaczach wzbudza między innymi popularna Toccata i fuga d-moll – prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny utwór kompozytora. Preludium chorałowe BWV 622 jest natomiast jednym z najbardziej znanych utworów Bacha tego gatunku. Melodia chorałowa, pochodząca z 1525 roku, była również użyta w ostatnim chorale I części Pasji wg św. Mateusza.
Kariera kompozytorska Jehana Alaina rozpoczęła się w 1929 roku i trwała aż do wybuchu II wojny światowej, podczas której, służąc w 8 Dywizji Zmechanizowanej armii fransuckiej, zginął tragicznie w akcji zbrojnej w Saumur (notabene zabijając wcześniej aż 16 niemieckich żołnierzy). Chcąc uczcić jego postać Maurice Durufle – francuski kompozytor i organista – skomponował Preludium i fugę na temat Alaina op. 7. J. Alain w swojej twórczości inspirował się m.in. językiem muzycznym Claude’a Debussy’ego, a także współczesnym mu Olivierem Messiaenem. Najbardziej znany jest ze swojej twórczości organowej, spośród której najpopularniejszy utwór to Litanies z 1937 roku. Dzieło to poprzedza tekst: „Kiedy w swej niedoli dusza chrześcijańska nie może znaleźć więcej słów aby wyrazić Boże Miłosierdzie, powtarza wówczas w nieskończoność tę samą litanię...”.
Organy zainstalowane w sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej są dziełem znanej i cenionej szeroko, działającej od 1820 roku w Poczdamie, firmy Alexander Schuke. Mają one 51 głosów, 3 manuały i pedał, mechaniczną trakturę gry i elektryczny system sterowania rejestrami, a ogólna liczba piszczałek wynosi 3904.