Wioletta Białk

Wioletta Białk

Ukończywszy z wyróżnieniem PSM (Państwowa Szkoła Muzyczna) I i II stopnia im. G. Fitelberga w Chorzowie, w klasie śpiewu mgra T. Markiewicza-Grzegorzaka, rozpoczęła edukację na Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu prof. Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej, również zakończoną notą wyróżniającą. Została stypendystką Ministra Kultury i Sztuki jak i Prezydenta Miasta Chorzowa.

W trakcie studiów rozpoczęła współpracę z Operą Śląską, gdzie debiutowała rolą Kopciuszka w musicalu K. Gaertner „Zaczarowany bal”. W roku 2002 została solistką Gliwickiego Teatru Muzycznego. Bytność na tej scenie zaowocowała wieloma premierami zarówno estetyk klasycznych (opera, operetka) jak i musicalowych, czy też dramatycznych.

Otrzymała Nagrodę Dyrektora Teatru za sezon 2004-2005. Jako odtwórczyni pierwszoplanowych ról brała udział niejednokrotnie w spektaklach prapremierowych, jak m. in. nagrodzony Złota Maską w kategorii Spektakl Roku „42-ga ulica” H. Warrena, w którym to za rolę Dorothy Brock otrzymała nominację do tejże nagrody w kategorii Rola Wokalno – Aktorska.

W 2004 roku otrzymała zaproszenie Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia do udziału w prapremierze opery Stanisława Krupowicza „Europa” w roli Enitharmon w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, za którą została uhonorowana dodatkową, wewnętrzną nagrodą dyrygenta- Anny Szostak.

Rok 2005 przyniósł współpracę z Teatrem Wielkim w Poznaniu w roli Despiny w operze W.A. Mozarta „Cosi fan tutte ” w kontrowersyjnej realizacji Grzegorza Jarzyny. Rok 2006 to nagradzana realizacja opery „Carmen” G. Bizeta w reżyserii Pawła Szkotaka, gdzie wcieliła się w postać Micaeli obok Małgorzaty Walewskiej jako Carmen i Marcello Bedoniego jako Don Jose.

Zamiłowanie do teatru jako zjawiska najszerzej pojmowanego zaowocowało przyjęciem zaproszenia przez Teatr Rozrywki w Chorzowie do wzięcia udziału w spektaklu „ Jakyll & Hyde” F. Wildhorn’a w reżyserii Michała Znanieckiego w roli Lucy Harris. Rola ta w połączeniu ze zrealizowaną postacią Kitty Szczerbackiej w dramacie muzycznym „Anna Karenina ” A. Zaryckiego w GTM została nagrodzona Złotą Maską w kategorii Rola Wokalno-Aktorska za sezon 2007.

Rola Jagody w monodramie „Bulwar zdradzonych marzeń” napisanym specjalnie dla artystki przez Roberta Talarczyka była pierwszym tego rodzaju wydarzeniem na gliwickiej scenie. Jednocześnie kontynuowała muzyczne życie koncertowe (Holandia, Niemcy, Francja, Włochy, Węgry, Hiszpania, Argentyna ) występowała z wieloma filharmoniami (Filharmonią Śląską , Filharmonią Zabrzańską , Filharmonią Jeleniej Góry, Filharmonią Rzeszowską , Filharmonią Bydgoską, Sinfonia Baltica w Słupsku, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, czy Filharmonią w Szczecinie), wykonując muzykę wokalną od baroku po muzykę współczesną.

Brała udział w najważniejszych festiwalach muzyczno- teatralnych w kraju. Festival Opera Tigre w Buenos Aires w Argentynie wg konceptu Michała Znanieckiego dał możliwość zaprezentowania się w muzyce barokowej – H. Purcell „ The Fairy Queen” , jak i w muzyce musicalowej – koncert z udziałem argentyńskiej gwiazdy musicalowej Laury Olivy, podobnie jak Festival Teatralny w Wuzhen – Chiny. Artystyczna znajomość z Michałem Znanieckim przyniosła tez udział w przedsięwzięciach realizowanych przez fundację Jutropea.

W 2014 roku podjęła stałą współpracę z Teatrem Rozrywki w Chorzowie jako aktorka, gdzie zrealizowałam kolejne role w prapremierowych spektaklach musicalowych. W roku 2009 rozpoczęła działalność pedagogiczną w PSM I i II st., im. G. Fitelberga w Chorzowie, prowadząc klasę śpiewu, jak również wykorzystując swoje doświadczenie muzyczno-sceniczne w zakresie wykonawstwa musicalowego na bazie klasycznych podstaw wokalnych – na zaproszenie Akademii Muzycznej w Katowicach prowadziła Warsztaty Musicalowe czego kontynuacją są zajęcia fakultatywne dotyczące opracowania partii musicalowych.