Program
Carl Orff Carmina Burana
O Fortuna
Fortune plango vulnera
Veris leta facies
Omnia sol temperat
Ecce gratum
Tanz
Floret silva
Chramer, gip die varwe mir
Reie
Were diu werlt alle mîn
Estuans interius
Olim lacus colueram
Ego sum abbas
In taberna quando sumus
Amor volat undique
Dies, nox et omnia
Stetit puella
Circa mea pectora
Si puer cum puellula
Veni, veni, venias
In trutina
Tempus est iocundum
Dulcissime
Ave formosissima
O Fortuna
Wykonawcy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej
Elżbieta Krzemińska – przygotowanie chóru
Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Monika Mielko-Remiszewska – przygotowanie chóru
Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej
Urszula Bobryk – przygotowanie chóru
Chór Instytutu Muzyki UMCS
Małgorzata Nowak – przygotowanie chóru
Chór Akademicki Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Zofia Bernatowicz – przygotowanie chóru
Chór Szkoły Muzycznej I Stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie
Agata Weremczuk-Cymerman – przygotowanie chóru
Ewa Tracz – sopran
Rafał Grozdew – tenor
Damian Wilma – baryton
Piotr Wijatkowski – dyrygent
Opis
Potężne dźwięki wypełniające przestrzeń, rozbrzmiewająca orkiestra, chór i soliści przyprawiają o dreszcze – tak zaczyna się Carmina Burana, kantata sceniczna Carla Orffa. Już od pierwszych nut „O Fortuna”, jednego z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki klasycznej, publiczność zostaje wciągnięta w hipnotyczną podróż. To właśnie ten utwór, który po raz pierwszy zabrzmiał 8 czerwca 1937 roku we Frankfurcie, przyniósł Orffowi natychmiastowy sukces. Był tak ogromny, że kompozytor poprosił swojego wydawcę o zniszczenie wszystkiego, co wcześniej opublikował, pisząc: „Od dziś moje »dzieła wszystkie« to Carmina Burana”.
Historia tego monumentalnego utworu zaczyna się w Wielki Czwartek 1934 roku, kiedy Orff otrzymał zbiór średniowiecznej poezji. W antologii znajdowało się około dwustu pieśni i wierszy – od religijnych refleksji, przez satyry na duchowieństwo, aż po utwory o bardziej ziemskich przyjemnościach, takich jak jedzenie, picie, zabawy i miłość. Zainspirowany tą kolekcją, Orff zauważył wyjątkową rytmikę i żywiołowość tekstów, a także muzyczność łaciny, co ułatwiło mu skomponowanie dzieła. „Cała muzyka była w mojej głowie i ukończyłem ją w kilka tygodni” – wspominał później.
Kantata składa się z 25 utworów, z których dwa chóralne fragmenty „O Fortuna” spinają kompozycję niczym klamra. Poza nimi, dzieło podzielone jest na trzy części: „Primo vere” (Wiosna) – celebrująca odrodzenie przyrody, „In taberna” (W tawernie) – pełna biesiadnych pieśni, oraz „Cours d’amours” (Miłość) – tętniąca pasją i tęsknotą.
Podczas tego wyjątkowego koncertu usłyszymy pełną wersję kantaty Orffa, która wymaga gigantycznego aparatu wykonawczego: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej z bogatą sekcją perkusji, dwoma fortepianami, znakomitymi solistami i chórami – bo aż pięć chórów wystąpi na scenie: Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej, Chór Instytutu Muzyki UMCS oraz Chór Akademicki Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Całość poprowadzi Piotr Wijatkowski, który ma w swoim dorobku ponad 500 koncertów symfonicznych, zrealizowanych w Polsce i zagranicą.
„Carmina Burana” to coś więcej niż tylko muzyka – to uniwersalne opowieści o ludzkich namiętnościach, marzeniach i losach, które, jak koło fortuny, toczą się nieustannie.