Ułatwienia dostępu

18 maja 2025 17:00


Program

Stanisław Moniuszko Uwertura do opery Halka
Henryk Wieniawski II Koncert skrzypcowy nr 2 d-moll, op. 22
Wolfgang Amadeus Mozart Serenada G-dur, KV 525
Franz Schubert Symfonia h-moll Niedokończona, D. 759

Wykonawcy

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Eva Zavaro – skrzypce

Julian Gilewski – asystent dyrygenta

Michał Klauza – dyrygent

Opis

Uroczysta gala jubileuszowa w 80. rocznicę pierwszego koncertu symfonicznego Filharmoników Lubelskich. W repertuarze utwory, które zostały wykonane podczas inauguracji orkiestry symfonicznej.

Czy tragedia jednostki może stać się symbolem społecznej niesprawiedliwości? Pierwsze dźwięki koncertu przeniosą nas w sam środek polskiego romantyzmu, gdzie sztuka i historia splatają się w opowieści o miłości, zdradzie i tragedii. To właśnie w lutym 1846 roku, gdy wybuchło powstanie krakowskie, nadzieje na wolność zostały brutalnie zdławione. Austriaccy zaborcy, wykorzystując chłopów przeciwko szlachcie, doprowadzili do krwawej „rzezi galicyjskiej”. Te dramatyczne wydarzenia odbijają się echem w operze Halka – utworze, który nie tylko opowiada historię jednej kobiety, ale też pokazuje zderzenie dwóch światów. Libretto tej opery ukazuje dramat Halki, dziewczyny z Podhala, która – uwiedziona przez Janusza, panicza z wyższych sfer – wierzy w miłość, nie wiedząc, że jej ukochany planuje ślub ze szlachcianką Zosią. Zdrada, rozczarowanie i tragiczny koniec Halki kontrastują z fałszywą, pełną obłudy rzeczywistością szlachty, co Moniuszko oddaje poprzez zderzenie pompatycznych rytmów szlacheckich z prostotą muzyki góralskiej.

Ale to dopiero początek muzycznych emocji tego wieczoru. Następnie usłyszymy II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego – utwór, który od lat czaruje słuchaczy doskonałą równowagą między wirtuozerią a głęboką emocjonalnością. Na scenie zabrzmi także ponadczasowa Serenada G-dur, KV 525, czyli „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta – kompozycja, która, choć lekka i radosna, jest prawdziwym arcydziełem klasycznej doskonałości.

Wieczór zamknie tajemnicza Symfonia h-moll „Niedokończona” Schuberta – utwór, który pomimo swojej nieukończonej formy, od lat fascynuje i porusza słuchaczy na całym świecie. Jej komponowanie Schubert zaczął w 1822 roku, na 6 lat przed śmiercią. Dlaczego zatem kompozytor nie ukończył trzeciej części, skoro niemal ukończył ją w wersji fortepianowej? Czy Schubert skomponował finał, a jeśli tak to co się z nim stało? Dlaczego Hüttenbrenner schował partyturę na ponad 40 lat? Mimo braku odpowiedzi na te pytania, Symfonia h-moll wciąż pozostaje jednym z największych arcydzieł w historii muzyki.

decorative-image
sygnet z logo

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i bądź kulturalnie na bieżąco.