Ułatwienia dostępu

2 maja 2025 19:00


Program

Roman Palester Polonezy Ogińskiego, op. 16
Mieczysław Karłowicz Rapsodia litewska, op. 20
Zygmunt Noskowski „Z życia narodu” obrazy fatazyjne na wielką orkiestrę na podstawie „Preludium A-dur” Chopina

Wykonawcy

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Vincent Kozlovsky – dyrygent

Andrzej Gładysz – słowo o muzyce

Opis

Rok 1944, okupowana Polska. Gdzieś w ukryciu, przy nikłym świetle, Roman Palester pracuje nad dziełem, które w trudnych czasach miało stać się muzycznym symbolem przeszłości i nadziei. Na prośbę podziemnego dyrektora Polskiego Radia, Edmunda Rudnickiego, Palester sięga po polonezy Michała Kleofasa Ogińskiego – twórcy słynnego „Pożegnania Ojczyzny”, symbolu narodowej tęsknoty. Nie jest to jednak zwykła aranżacja. Palester splata fragmenty 11 polonezów w melancholijny muzyczny poemat, który przywołuje zapomniane czasy, jednocześnie niosąc nadzieję na odrodzenie.

W zupełnie inny świat wprowadza nas Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza. Dzieło, którego kompozytor nigdy nie usłyszał, miało swoją premierę dwa tygodnie po jego tragicznej śmierci w Tatrach. Karłowicz chciał oddać w nim „żal, smutek i niewolę” ludu, którego pieśni znał od dzieciństwa. Kompozytor dorastał w majątku Wiszniewo, na terenie dzisiejszej Białorusi, który w tamtym czasie był częścią historycznej Litwy. Litwa była dla niego miejscem szczególnym – symbolicznym i osobistym. Przepełniona melancholią, „Rapsodia” przechodzi od mrocznych wstępów, przez liryczne melodie, aż po taneczne rytmy, by na końcu powrócić do zadumanego, pełnego smutku epilogu – to swoiste pożegnanie z przeszłością.

Na zakończenie koncertu zabrzmi monumentalne dzieło Zygmunta Noskowskiego „Z życia narodu” obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie „Preludium A-dur’” F. Chopina. Utwór ten przekształca intymną fortepianową miniaturę w szeroko zakrojony fresk symfoniczny. Noskowski wykorzystuje motywy Chopina, by opowiedzieć o losach narodu, tworząc muzyczny obraz historii, tradycji i tożsamości Polaków. To nie tylko hołd dla Chopina, ale i głęboka refleksja nad wspólnymi doświadczeniami narodu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Uwaga!

W kasie biletowej można zakupić również karnet na wszystkie 4 koncerty w ramach VIII Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich w wysokości 60 zł.

decorative-image
sygnet z logo

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i bądź kulturalnie na bieżąco.